Alla inlägg under juni 2011

Av Inger Johansson - 11 juni 2011 04:38

Efter en ganska strapatsrik resa är jag nu på plats i min nya hemstad tillsammans med mina trogna följeslagare Tintin och Indra. Indra förresten måste omgående döpas om. Började med veterinären på flygplatsen som sa "Indra not good" varpå hon fick höra vad jag tyckte om ett sådant uttalande. Hon förklarade då att hunden var fin namnet "not good". Knäpp tänkte jag men nu har jag fått höra av två personer till att Indra är ett vanligt namn på flickor från Indien och man bör undvika att ge hundar namn som människor har, ingen vill veta att dom heter samma som en hund. Lasse och Maire, ni borde tänka på det och döpa om Linus :) I alla fall ska jag försöka komma ihåg att kalla henne Indy, vill inte förolämpa någon känslig själ. Själva flygresan gick egentligen mycket bra för min del om jag inte varenda minut tänkt på hundarna i buren någonstans inne i flygplanskroppen. I Amsterdam fick  jag se dom på avstånd, då fyllde man på deras vattenskålar och rapporterade till personen jag talade med att dom var pigga och glada och viftade på svansen när dom blev tilltalade och klappade men dom fick inte komma ur buren pga regler från Malaysia, då hade det blivit en vecka karantän i Kuala Lumpur. Vi kom 40 min före utsatt tid till K.L och hundarna i sin bur satt redan inne på karantänkontoret på flygplatsen när jag kom. Veterinären var sölig till max, kommenterade vartenda papper men till slut släppte hon ut hundarna. Indra "dansade" och hoppade och var precis som vanligt men Tintin kom ut med svansen mellan benen och bara tryckte sig intill mig. Efter vet var klar, skulle jag ta mig till biluthyrningen med en jättebur (verkade den då) på en bagagevagn, en 32 kg tung väska, en 25 kg tung väska, den lilla gick att lägga uppepå buren men gled så det slutade med att jag drog båda väskorna, sköt bagagevagnen med magen och höll hundkoppel samtidigt, inte lätt. Det var säkert +30 grader inne på flygplatsen och det tog närmare en timme, en låååång timme, innan jag hittade rätt biluthyrare. Dom fanns utspridda på tre plan och jag hade bokat på nätet via Holiday Autos så det framgick inte vilken biluthyrare, gå inte på den missen någon! Till slut hittade vi rätt och som varenda människa jag träffat på hittills var människorna vid uthyrningen änglar, dom packade in bur, väskor, hundar och mig i en rymlig fin bil, Honda tror jag, därefter programmerade dom GPS för hotellet i China Town, ca 2 mil. Det tog 2 tim att komma dit! Mitt i rusningstrafiken vid 5-6 tiden på kvällen åkte vi och på stora vägar var det inte ovanligt med 6 filer i var riktning och plötsligt sa GPS rösten "turn left in 200 m". Då hade jag alltid åtminstone 2 filer att ta mig genom och bilarna låg med någon meters mellanrum. Att man blinkar tror nog folk betyder att man fått fel på blinkersarna, ingen bryr sig. Lärde mig snart att man sticker in fören och då måste bilen man vill in framför antningen släppa in en eller köra på en. Tyvärr såg jag flera exempel på att man kunde inte säkert veta vilket men eftersom vi inte kunde köra bil resten av natten lärde jag mig snart och efter mycket om och men kom vi till detta intressanta hotell. Kinesiskt på alla sätt men verkligen rent och luftkonditionerat. Tydligen hur man får tre stjärnor i hotellguider för annars fanns inget. Inte lite vatten på rummet så vi drack kranvatten alla tre, för trött att ge mig ut samt lät det inte särskilt tryggt. Bodde på femte våningen, bil larm tjöt ungefär en gång i kvarten, mitt i natten vaknade jag av vad som antagligen var ett stort slagsmål, till slut gick jag upp och tittade men såg fler polisbilar på plats så jag somnade snabbt om. Låsa rummet var löjligt för låset satt fast med brun tejp. Sängen var skön.

Kl 7 nästa morgon gav vi oss söderut till Johor Bahru. Såg två riktigt svåra trafikolyckor en involverande en omkullvält pick-up, en bil och en mosad MC. Massor med människor, polis och ambulans var redan på plats. En annan två bilar som båda vält när dom kört ihop. Lite märkligt. Jag har aldrig kört så försiktigt. Jättefin motorväg 3 filer i var riktning hela vägen och jag höll vänster- eller mittfil hela tiden och max 100 km så det tog lite tid. Svårast när jag kom till Johor Bahru, men Nick (en otrolig fastighetsmäklare) sa åt mig att köra till något stort köpcentra eller liknande och ringa igen och berätta skulle han möta mig där. Så träffades vi ca kl 12. Sen körde vi till det omtalade huset. Ägarna var där, han från Brunei hon från Kina. Dom gick ute och vattnade jättefina gröna växter i stora krukor och berättade igen att dom aldrig bott i huset. Så snart vi steg in såg jag dock att här hade bott människor och då tillstod dom att deras dotter, måg och 4 barn bott där "a few months". Huset är ca 1 år gammalt. Det var smutsigt smutsigt. Jag påpekade det och Nick sa till dom att innan han tog in mina väskor ville han själv kontakta städbolag för att akut få städat. Paret var ganska oförstående, kvinnan som skulle städa åt mig i framtiden hade städat hela huset dagen innan. Tro mig det var näst intill snuskigt med svenska mått mätt. Nick fixade allt. En timme senare kom ett antal kvinnor (så klart) i en van och satte igång. Jag påpekade allt, sa börja med fönster, dom var aldrig tvättade pga höjden men dom fick ta dit jättehöga stegar, 6 badrum skurades till dom var skinande nya osv. Dom höll på från ca kl 13 till kl 22. Då förstår man hur rent det var förut. Jag sa nej tack till att den "vanliga" städerskan ska komma tillbaka, om det var städning klarar jag mig utan. Stackars Nick försökte förklara att han såg exakt hur smutsigt det var men  att i Malaysia har man lite annan syn på renlighet. Vad jag ska göra nu är slänga alla deras kontakter och skarvsladdar dom är så äckliga och går säkert aldrig att göra rena. Huset i sig självt är så klart jättefint, dom möbler jag vill ska ingå pekade jag ut, ett par stora hörnsoffor både snygga och bekväma, bord osv men en del skräpmöbler bad jag dom forsla bort. Dom frågade om dom kunde flytta in allt jag inte ville ha i ett av sovrummen och jag sa då att i så jag hyr jag inte sex sovrum och då får vi anpassa hyran. Genast sa dom att på tisdag kommer en flyttbil och hämtar så var vi överens där också. Idag känns det jättebra när jag går omkring i och utanför "mitt hus". 

Under gårdagens eftermiddag medan dom städade, körde Nick mig först till ett varuhus storlek Bauhaus men som hade allt inklusive mat. Vi handlade och han gick snällt och drog vagnen som en hunsad äkta man. Hem och lastade in, Nick hade tänkt på att säga till städpersonalen att börja med kyl- och frysrengöring och resten av köket. Så körde vi iväg igen och ordande med bredbandsuppkopplingen, Nick hade beställt den i förväg pga ca 2 veckors väntetid, men jag måste ta med mig passet och skriva under papper. Klart! Idag är det "bara" 32 grader varmt i går var det 35 och man känner faktiskt skillnad. Ska ta med hundarna till en badstrand inte för jag tror Indy :) vill bada men jag kan gå lite i vattenbrynet med henne så hon vänjer sig. Tintin kan få simma omkring och svalka sig. Han fick redan i går en plaskpool vilken han går och ställer sig i regelbundet och Indy tror är en stor vattenskål så hon dricker ur den. Indy har legat ute större delen av förmiddagen men går in då och då och sträcker ut sig platt på stengolvet i sovrummet på nedanvåningen som jag har satt på 19 grader så det känns lite som ett kylskåp. 

Nu spelar tvättmaskin en trudelutt, faktiskt en liten melodi, så jag antar den är klar, ska ta hand om tvätten.

Alltså första hälsningarna från vårt nya liv i Malaysia! 


Av Inger Johansson - 8 juni 2011 08:32

Jaha, nu är jag helt klar förutom 15 min att sätta på mig reskläder och sminka mig, måste möta Malaysia från min bästa sida. Tre timmar till vi ska lämna Munga. Efter två timmars skogspromenad i morse ligger hundarna utslagna. Indra är lite sur för att hon inte får ligga ute men jag tar inga risker. Det är åska i luften och hon är åskrädd, ingen bortskrämd hund eller andra oförutsedda händelser får nu inträffa. Skar mig ganska rejält i tån i går men eftersom jag inte hade suturmaterial fick jag sitta en kvart med tryck och så har jag satt en butterfly (tejp) för att hålla fliken på plats. Typiskt att komma till tropikerna med ett färskt sår, måste hålla koll, vill inte ha någon intressant infektion. Har haft hjälp med allt möjligt praktiskt ffa av Christoffer, Berit och Lasse, Maire och Lasse. Tack snälla! Hoppas inte Mimmi, Stefan, Magda och Mathilda är alltför ledsna över att Indra flyttar så långt bort men dom har lovat komma och hälsa på. Snälla Mimmi, om du läser detta, oroa dig inte alltför mycket över resan i bur för hundarna, även om det är det enda som oroar även mig. Om ett dygn är hela resan över och jag ska ordna så bra det någonsin går för dom. Har använt matttejpen jag fick av er dels inne i buren för att fästa dynan men även för att fästa ett foto var uppepå buren av Tintin och Indra. Gör den mer personlig och kanske ser någon då vilken otroligt värdefull last som finns inne i den om dom inte skulle ha böjt sig ner och tittat in. Hundarna fick varsin jätteportion kycklingfilé i morse, nu blir det ingen mat förrän vi är framme, ca 26 tim  .

Vatten dricker dom fritt hela tiden, en vattenflaska och skål tar vi med i bilen, vattenskålarna, 2 st, som monteras inne i buren ligger fyllda i frysen liksom två extraflaskor som ska medföla tillsammans med sele, koppel och två små platta hundmatsburkar. Till Arlanda tar jag allt fruset vatten i en kylväska som Maire lånat ut så det fortfarande ska vara is när dom checkas in. Det MÅSTE gå bra. Nu ska jag lägga mig och läsa en deckare och vila ett par tim så är jag i toppform i alla fall när resan börjar.  

Ovido - Quiz & Flashcards