Alla inlägg den 19 juni 2011

Av Inger Johansson - 19 juni 2011 14:19

Jättetrevliga systrar. Nancy och jag är exakt jämngamla och Fong lite äldre vet inte hennes exakta ålder. Nancy ser ut som 55 när hon kommer i sina shorts och T-shirt. Båda är från Singapore där Nancy varit lärare och fortfarande åker dit och har en föreläsning på universitetet 3 tim en dag i veckan. Båda är ogifta fröknar. Dom bor här i Taman Laguna där dom tillsammans med sin bror och svägerska köpt två intill liggande hus och slagit ut vissa väggar för att göra som ett stort hus, men ändå är dom som två hem med varsina kök, tvättstuga osv. Dom har gjort det 10 gånger finare än mitt slott. Mest pga att dom har tavlor på väggar och så hemtrevligt möblerat men också två "uterum" ett mitt i vardera huset. Där har dom vatten som rinner i ett vattenfall längs väggen och ner i en fiskdamm i det ena och mer växter i det andra. Det har alltså glasväggar runt om med skjutdörrar mot vardagsrummet. Man sitter inte där, det blir varmt som en bastu. 


Fong träffade jag redan förra veckan när jag var inlåst och hon utlåst, men Nancy kom över idag och ropade, öppna grinden. Jag skyndade mig att lyda. Gillar bestämda människor. Hon gjorde stor affär av hundarna och berättade om hunden hon och Fong haft men  som inte längre lever. Alltså tyckte jag omgående om henne. Nu är hon kanske åt det lite överaktiva hållet men det blir nog bra. På lördagar ska jag följa med henne på gymnastik varje vecka, hon hämtar utanför min grind kl 6:15 på morgonen! En söndag i månaden går syrrorna till en kinesisk kyrka, ingen av dom tror på gud men det är en social grej. Jag sa bestämt nej, jag är ateist men det skrattade hon bara bort och sa att själv var hon lite av varje eftersom hon tyckte man ska gardera sig. Lät i och för sig sunt så jag har gått med på att följa med till en kinesisk gudstjänst (eller vad det är,) en gång för att ha varit på den. Kan ju vara intressant att se en sån kyrka inifrån. 


Hon följde med ut på hundpromenaden tidigt i kväll, sen låste vi in dom små liven (fast jag råkade lämna köksdörren öppen - igen) så båda sprang på tomten och hade det bra när vi kom hem. Vi var borta lite över en timme. Nancy skulle visa mig var jag ska äta, aldrig betala mer än max 5 ringit för hel middag sa hon och vi gav RM 4;20 (mindre än 10 kr) för en enkel men god middag på en stojig utomhus restaurang. Man fick peka vad man skulle ha så lagade dom det. Tog kyckling, ris och wokade grönsaker, faktiskt mycket gott. Efteråt sa min nyvunna vän att nu ska vi köpa 6 goda äppelmuffins var och ge till Nepaleserna. Dom är mycket fattiga och det är oartigt att ge pengar men många på området ger dom mat och bakverk. När jag kom hem var jag lite sugen på en själv men vem är jag att rycka maten ur en svältande människas mun, så jag hivade in dom i vaktkuren som jag blivit tillsagd och för en stund sen såg jag svägerskan komma med den andra kartongen. I Malaysia har inte det här med genmanipulerade muffins där en skulle räcka till 4 personer slagit igenom, här är det precis tvärt om, dom är ungefär som halv gammaldags muffins. 


I går åkte vi till Desaru Beach. Det är långt från där jag bor. Omkring 8 mil. Det var ingen lyckad dag, halvvägs där började det åska men inte regna. Indy blev rädd men inte alls så rädd i bilen som hon brukar vara hemme, så nästa gång det åskar får jag väl (fick just myggbett, säkert har jag nu Denguefeber men lite får man väl tåla), ta henne med och ut och köra i bilen. Så gör ju en del småbarnsföräldrar med kolikbarn.  När vi kom fram var åskan över men i stället fullkomligt vräkte regnet ner. Vi gick ändå ur och efter ca 30 sekunder var det som att komma ur duschen med kläder på. Tintin var rasande och ville bara tillbaka in i bilen och en hel familj kom springande och mamman i 20-årsåldern gallskrek av skräck när hon fick se Indy!!!!! Jag blev förbannad, slängde in mina högt älskade hundar i bilen, försökte fälla kärringen till marken med en blick och körde tillbaka, får man väl kalla det, för till slut kom jag hem bara 3-4 timmar senare än om jag hade hittat. 


Tror inte jag kommit ihåg att tala om dom berömda fisk- och skaldjursrestaurangerna som ligger alldeles utanför vårt område halvt på land och halvt på pålar i havet, 4 stycken. Det kommer hela karavaner av bilar från Singapore dit på kvällarna och man ser ofta människor från Taman Laguna svänga ner där. Det är trafik kaos på kvällarna och det tar mellan 5-10 min att promenera dit men det ojas väldigt över att jag går ner dit och inte tar bilen. Fattar ingenting! Nåja i morgon SKA jag ta med kameran på morgonrundan och fota får ni se vad elegant :D


Måste lägga mig hyfsat tidigt idag, av någon anledning verkar Nancy tycka att man ska göra allt tidigt på morgonen så hon hämtar mig kl 8 i morgon. Vi ska till en utomhusmarknad som endast är öppen måndagar. Hon har också pekat ut vilken frissa jag ska gå till och talat om vad det kostar, vilken tandläkare jag ska gå till för han har gedigen utbildning, var jag ska serva min bil där dom till och med öppnar motorhuven osv osv. Om jag hade kunnat komma ihåg 10% av alla ställen hon pekade ut, medan hon svepte förbi i flygande fläng, skulle jag vara glad. God natt! 

P.S var tog den svenska sommaren vägen :)))))))))))

Ovido - Quiz & Flashcards