Alla inlägg den 14 juni 2011

Av Inger Johansson - 14 juni 2011 10:44

Man borde gifta sig med Nick, synd att han bara är 24 år. I morse kom han tillsammans med ägarna. Dom skulle laga lite jag påpekat i huset dvs skruva åt ett par kranar en lös en som droppade flytta en hel del möbler jag inte vill ha eller egentligen har rum för när mitt bohag kommr. Dom levererade också en fullstor spis med ugn, tack för det. Vi tjafsade fram och tillbaka närmare en timme, folk här har svårt att säga ifrån men lika svårt att få mig att fatta vad dom egentligen menar, och det är kulturellt inte språkligt det är svårt. Till slut bestämde jag (alltid gillat att bestämma) att dom får ha ett av sovrummen här som förråd då jag såg på den lilla pick-up dom hade med sig att dom inte skulle få in hälften. Jag pekade tydligt ut hur jag ville ha det, vilka möbler som skulle bort, vilka skulle vara kvar osv. Sen stack jag och Nick efter noggrann info till tonårsdottern om vad hon skulle göra med mina hundar när dom stack. När vi åkte var dom ute och busade på tomten. 


Vi åkte först till banken för att komplettera alla papper men nu saknades en officiell stämpel på hyreskontraktet. Vi åkte till berörd myndighet som hade stängt och öppnade kl 14 av alla tider. Vi stack då till en jätteläcker restraurang och åt lunch, jag betalade, all ersättning Nick fick för ytterligare sex timmars arbete den kraken. Efter lunch åkte vi till en bilfirma där Nick var kompis med föreståndaren eller vad han nu hade för fin titel. Jag köpte en ny bil, men så lätt var det inte. Bilen är lila-mörkröd eller något sånt och den fanns inte där men väl i ett av företagets andra show-room, så att för att påskynda det hela, som dom uttryckte det, åkte vi dit.


Jag lovar, har aldrig skrivit under så många papper i mitt liv och då betalade jag ändå kontant (vem behöver äta vareviga dag)? Nu har jag bostad och bil, huvudsaken pengarna sen räcker till hundmat. Pensionärer ni vet ju vad dom äter. När jag kom till dom två sista sidorna som bara var blanka vita papper där assistentens assistent pekade att jag skulle skriva under, började jag skratta så jag höll på att ramla av stolen. VAD skriver jag under frågade jag, här sa hon och satte en liten prick på nedre tredjedelen. Men vad ska ni sen skriva på papperet undrade jag, ingenting svarade hon. Vad säger man? Vad gör man? Som svensk skriver man inte på 2 tomma papper men tänkte sen, jag har skrivit på minst 10 fullskrivna och har inte en aning om vad det står på dom, det mesta på malaj någon sida märkte jag var på engelska. Så vad 17, jag skriver under ett par till. Sagt och gjort. Nick som inte heller förstod varför jag var så munter, säkert skämdes han över mig, förklarade på hemvägen att det är för att spara mig massor av arbete att åka runt till myndigheter och få stämplar, nu skrev jag under så bilfirman kan fixa allt. Vi får väl se. Dom får ca 70.000 kr av mig (lite lyxutrustning så klart) starkare motor, här accelererar man sig ur situationer, kanske bilskatt, försäkring och liknande, inte vet jag. 


Åter till någon märklig Goverment Housing Office för stämpel på hyreskontraktet, det var stängt! Vi missade att inte bara öppnade dom kl 14 dom stängde kl 16. Ska nu ska jag möta Nick i morgon kl 15!!! för att få dessa stämplar och sen kanske jag kan öppna det eftertraktade bank kontot. 


På torsdag när jag fått bilen ska jag fota den så ska ni få bli avundsjuka allihop. Har någon annan ägt en lyxutrustad Vinröd-Lila (svårdefinierad färg) Perodua Viva Elite Exclusive Edition 1,0 med skinnsäten??? Jag bara frågar. Ville ha manuell men det var jättelång leveranstid. Dom har i princip inte heller något andrahandsväde här gäller automat, so when in Rome osv. Dock påpekade någon av assistenterna, vi var  hela tiden omgivna av minst tre där var och en hade sin tydliga syssla att utföra, att i basutrusningen ingår bl.a ratt. Där fick jag anstränga mig för att inte börja skratta så jag missade all annan basutrusning men kanske var det dörrar och gaspedal, men som sagt missade resten. 


Kom sen hem så stackars Nick skulle få kvällen ledig i alla fall, kan man tjäna pengar som mäklare om sån här service ingår i förmedling av ett hus att hyra?

Hundarna mådde bra, men i övrigt blev jag misstänksam då jag såg eltejp och gummiband liggande på bänk i köket och mycket riktigt, kranen är nu fast tejpad! Har inte hittat än vad dom lagat med gummiband men säkert är det något. Kran nr två droppar oförändrat.  Möblerna blev hälften fel och hälften rätt, nu ska jag släpa ut en del ur förrådsrummet och få dit andra   .  Måste hela tiden påminna mig själv att jag inte är i det genomorganiserade Sverige längre och kan ställa samma krav, men ändå....   +33 grader förlåter en hel del  

Ovido - Quiz & Flashcards