Direktlänk till inlägg 25 juni 2012

Den lille pojken - El Nino

Av Inger Johansson - 25 juni 2012 10:21

Jaha, nu har jag lärt mig vad det innebär att leva med ett nytt vädersystem nämligen El Nino (kan inte fixa ett tjusigt n). Det är hett ute varje dag, mycket lite moln och trots att luften alltid är fuktig här inte en droppe regn. För ca 10 dagar sen kom någon liten skur men det var det första regnet på ett par veckor, alldeles för lite och inget sen dess. Så här ser min gräsamatta ut som brukar vara saftigt grön och fin!!  

 

Detta trots att jag vattnar dagligen men vattnet bara dunstar. Min granne som är fransman och mycket inovativ har gjort ett hemmagjort bevattningssystem med flera trädgårdsslangar som han perforerat med ojämna mellanrum och låter vattnet stå på mellan kl 19-07. Dock funkar det inte så bra eftersom trycket i vattnet är så lågt att endast första kanske 10 metrarna sprutar vatten resten ser ut som det läcker lite droppar då och då så hans gräsmatta är inte mycket grönare än min. Dom som inte vattnar (majoriteten) har inte längre en gräsmatta. Men dom påstår att när regnet kommer tillbaka kan man gödsla lite och på någon vecka blir hela gräsmattan grön igen. Vi får väl se.

 

Indra tycker det är utmärkt, hon avskyr åska och har väl nästan glömt hur det låter vid det här laget. Har läst upp mig på Wikipedia om detta väderfenomen och blev ganska chockad. Där står att El Nino bara uppträder var fjärde - var sjunde år, men dom senaste 15 åren betydligt oftare. Den håller i sig från 12-17 MÅNADER, ibland kortare, beroende på styrkan. Får väl hoppas denna El Nino bedöms som svag även om det inte känns så. 

 

Sandra köpte med sig en vattenspridare från Sverige som nu väcker stor uppmärksamhet men den funkar inte optimalt, åter pga dåligt vattentryck men ändå, jag kan ju inte stå och spola med slangen hela dagarna, så jag är mycket glad över den. Christoffer fick med sig dom riktiga snabbkopplingarna när han kom så nu läcker i alla fall inget vid sidan om. 

 

I morgon ska jag till poolen vid lunchtid för att bada och äta lunch. På kvällen ska jag passa Coraline 2 timmer. På onsdag ska jag ha kockskola hema hos mig, jag just jag!! :)

På schemat står "Potatismos". Så snart jag ska ha gäster på mat ber alla om potatismos, verkar kvitta vad jag bjuder till moset, men det verkar som detta är en uppskattad maträtt. Flera har bett mig ge dom recept, är ju inte så lätt så dom jag provat att skriva ner instruktioner var inte nöjda med sitt resultat så nu ska fyra kvinnor (så klart) komma hit och köpa med sig potatis (inte så billigt som annan mat), så ska vi tillsammans laga denna gourmet rätt.

 

Har nu också lärt en del baka kanelbullar men dom jag bjöds på hade man kunnat slå ihjäl någon med så hårda var dom men annars kunde man nästan gissa att det skulle vara kanelbullar. Försökte övertala Nancys svägerska (som bakat dom) att ta ca hälften så mycket mjöl nästa gång. 

 

Själv har jag tagit efter matlagningen här, faktiskt mycket utan att tänka på det. När jag ska laga fläskfilé exempelvis skär jag den alltid i strimlor och serverar med stekta nudlar eller ris och god sås. Kommer på mig själv att allt mindre äta med kniv och gaffel och allt mer med gaffel och sked. Det är alternativet till chop-sticks här. Försöker hela tiden med chopsticks men det tar hela dagen att peta i sig lite mat så. Alla som visar mig hur man använder pinnarna visa olika och när jag ser mig omkring finns det knappt två som håller och använder pinnarna lika. Men, så klart ska jag väl med åren lära mig. 

 

Nu har jag varit inne en stund och kylt av mig och druckit vatten så nu ska jag ut igen och rensa

min lilla blommande rabatt och vattna.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inger Johansson - 19 augusti 2012 12:28


Idag har nästan hela dagen bara runnit på utan att jag orkat ta mig samman och göra något alls. Tror tröttheten och nedstämdheten är pga nästan sömnlös natt med fyrverkerier till fyra i morse. Ändå, tvingade mig själv att gå ut och vattna är rädd om ...

Av Inger Johansson - 18 augusti 2012 13:48

Så här förbereder sig grannarna som är kineser för att ikväll fira, och säkert försöka överträffa några andra grannar som är malay dvs muslimer. Idag är första dagen av Hari Rays Puasa och i morgon andra och sista dagen. Det innebär slutet på Ramadan...

Av Inger Johansson - 6 augusti 2012 15:18

Visst vore det trevligt att kunna ta en dush innan man lägger sig när temperaturen, som alltid, har varit över 30 grader hela dagen. Men sån lyx har inte jag. Fick för mig häromdagen att nu ska jag göra något åt det dåliga vattentrycket i hela huset ...

Av Inger Johansson - 26 juli 2012 04:19

    Några bilder från vår morgonpromenad där vi nästan alltid är ensamma. Möter bara någon enstaka person ibland. Promenera anses inte hälsosamt.   Kolla in bananerna, om ett par veckor färdiga att skörda och vem som helst kan ta, trädet v...

Av Inger Johansson - 25 juli 2012 15:34

Har inte bloggat på länge eftersom jag planerade att gå runt här och fota lite i området så jag kan visa Horizon Hills med alla fina hus och glada människor. Men jag glömmer alltid kameran dagtid och på kvällarna när jag tänkter blogga är det ju mörk...

Ovido - Quiz & Flashcards