Alla inlägg den 28 juni 2011

Av Inger Johansson - 28 juni 2011 03:05

Nu är det krig mellan mig och den snällaste människa jag träffat nämligen Nick, fastighetsmäklare till yrket. Han sitter i mitten av allt detta eftersom han varje månad får någon liten procent av den hyra jag betalar till ägaren. Det är naturligtvis vattenskadan som är huvudorsaken men jag har passat på att lägga till ett antal, som alla här ser det, småsaker. När jag kom hem i går var allt klart! Väggen vit men man kunde ana alla mögelfläckar igenom. När jag kastade mig på telefonen kl 8 på kvällen till Nick förstod han ingenting. När färgen torkat ser du nog inte fläckarna var hans kommentar, och rören i väggen är lagade via dush rummet på andra sidan väggen där man öppnat upp väggen. Jag nästan skrek i örat på honom att allt mögel finns så klart kvar även om man målar över. Nu kan det sprida sig i hela huset och det blir förstört. Diplomaten Nick hmm-ade och höll med men när jag fått sagt det jag ville sa han att ägarna vill bara göra så här. Hur det går får vi se, nu är jobbarna här igen och en är muslim varför jag och mina hundar efter en alldeles för lång promenad nu sitter instängda i mitt sovrum som är svalt och skönt så det går ingen nöd på oss men jag har massor jag vill göra. 


Så har vi igår!! Polis igen. Kan garantera att polisen i Malaysia är hur vänliga som helst, hade faktiskt fått höra motsatsen.  Jag packade in mina hundar och åkte till Mersing ca 13 mil nordost om mitt hus. Tog 2 timmar med det var det värt.

 


 

Lyckades hitta en underbar liten strand (se bilden) inklämd mellan fiskebyarna här ute. Vi var ensamma så hundarna fick springa av sig, sen la sig Indy i skuggan medan Tintin tillbringade tre timmar i vattnet men inte simmande. Han blir lite konfunderad varje gång en våg kommer emot honom sen vadar han ut längre och tänker nog simma men, kan man tänka, då kommer en ny förbaskad våg.

 

 


Han  höll sig dock säkert sval trots att han var i solen eftersom han hela tiden var i vattnet. Själv badade jag också men vattnet är ca 30 gr så inte svalkar det precis men det är härligt ändå. Ca en gång i halvtimmen lyfte jag i Indy i vattenbrynet och sköljde magen på henne så hon skulle svalka lite och hon gick även självmant lite i vatten som man kan se på första bilden, men det var ingen bra badstrand därför letade vi upp den andra. 


När vi fått nog, satte vi oss i bilen och rattade hemåt. Stannade för att fota en rolig elefantvarningskylt

 

och fattade först inte vad jag hörde överallt omkring mig och varför alla trädkronor vajade som tokiga. Fick sedan syn på en apa, en till och insåg sen att det var säkert hundratals där. Dom var formligen överallt på det stället. Över huvud taget är det massor av apor i det här landet. Olika sorter, från pyttesmå till ganska stora som dom jag såg i går. Vem ser apor i träden nedan??

 

Fortsatte hemåt men 20 km från Johor Bahru hände det. Min sex dagar gamla bil bara la av. Naturligtvis var vi på en enormt trafikerat väg, dock inte motorväg, jag var i höger fil. På 1 min var det trafik kaos, då kom en polisbil och trängde sig mellan alla bilar. Två jättetrevliga poliser sa åt mig att lägga i N så hjälpte dom mig, med risk för eget liv såg det ut, att skjuta bilen till vänster filen där den effektivt blockerade trafiken i 4 timmar.

 

Polisen försökte starta min bil men insåg snabbt att det var ett elektriskt fel. Kl var ganska precis 3 på em. Hade faktiskt med mig en mobil men såg att batteriet var näst intill slut men några samtal fanns säkert kvar i den. Sen började DEN cirkusen. Ringde bilfirman, någon idiot spelade dum och sa sig inte förstå var jag var trots detaljerad beskrivning av platsen exakt 20 km norr om Johor Bahru, enligt vägskylten jag stod framför,  på highway 3. Lovade skicka en bil, efter 30 min ringde jag igen, bil var på väg, så här fortsatte vi i 3½ timme!! Sen tog jag och började promenera med mina hundar och kom fram till ett område där jag hittade en bilverkstad. Bad någon följa med tillbaka och se på min bil. Det var inte en bilverkstad som vi är vana utan ett skjul med lite verktyg liggande runt och en bil som någon låg under varför jag chansade och fick rätt, det var en bilverkstad. Killen tog en verktygslåda och följde med. Lyfte på motorhuven och pillade på en sladd, slog hårt fast den, startade sen min bil och log. Fanns inte en möjlighet att betala honom en ringit, han bara log och gick. Antagligen därför dom är så fattiga, mina vänner som är rika som troll räknar varenda ringit, dom är, ska vi kalla det, mycket ekonomiska. 


Hem tog alltså sex timmar och när jag varit hemma en timme ringde bilfirman och frågade var jag var, en bil var då på plats för att hjälpa mig. Jag slängde på min telefon och stängde av den!! 


Tror jag blir testad nu i början så jag ska förstå att jag inte är i Sverige längre och måste sluta jämföra för mig själv att si eller så skulle man gjort i Sverige. 


Nu måste jag nog gå ner och se vad hantverkarna sysslar med tycker inte det låter tillräckligt mycket för att dom ska vara på gång att riva en vägg. Avslutar bloggen om en stund.

Ovido - Quiz & Flashcards