Alla inlägg under augusti 2012

Av Inger Johansson - 19 augusti 2012 12:28

Idag har nästan hela dagen bara runnit på utan att jag orkat ta mig samman och göra något alls. Tror tröttheten och nedstämdheten är pga nästan sömnlös natt med fyrverkerier till fyra i morse. Ändå, tvingade mig själv att gå ut och vattna är rädd om nyplanterat och blommande plantor som måste vattnas dagligen. Kom in jättetrött och inte ett dugg piggare. Kl 18 ringde någon utanför grinden och där stod ett par jättegulliga grannar och talade om att dom lagat mat själva, dom brukar alltid gå ut och äta, och ville att jag skulle smaka. Fick den här portionen.

Både maten och dom hemlagade fyllda bröden smakade jättegott och efter att ha ätit är jag nu riktigt pigg igen. Känns underbart att bo i ett land med så fina människor omkring sig. Ska nu gå en runda med hundarna och kvart över 7 är det mörkt, då ska jag titta på Snabba Cash som jag laddat ner på datorn.  

 

Av Inger Johansson - 18 augusti 2012 13:48

Så här förbereder sig grannarna som är kineser för att ikväll fira, och säkert försöka överträffa några andra grannar som är malay dvs muslimer. Idag är första dagen av Hari Rays Puasa och i morgon andra och sista dagen. Det innebär slutet på Ramadan och det firas med fyrverkerier som började redan i förmiddags. Vad kineserna firar blir jag inte riktigt klok på men dom firar att det är den sjunde månaden (enl kinesiska kalendern) och då ska man elda incense till sina döda och dom goda andarna samt smälla smällare för att skrämma bort dom onda andarna.   

 

Här kan man se lådvis med smällare så det lär hålla på större delen av natten. Tog bilderna för en halvtimme sen i skymningen och det smäller för fullt redan från alla håll. 

     

I parken nu när vi gick kvällsrundan fanns kineser överallt som bar på knippen av tända incense stickor i båda händerna och stod och bugade djupt i fyra riktningar innan dom började krypa på knä framåt. Kändes inte som det var lämpligt att fråga någon vad dom höll på med men allt är väl en del i kvällens ceremoni pga sjunde månaden. 

Muslim child and mother expressing joy.


Så här fina är många malay, ofta med tuffa tajta jeans till. Här ser man mycket sällan svarta kläder på muslimer. Dom är också sminkade och allmänt snygga. Jag har inte tagit kortet ovan så jag vet inte vilka det är. I kväll är det stora samlingar i alla husen där det bor muslimer för att fira Hari Raya Puasa. Själv gillar jag Ramadan eftersom i nästan en månad är det ramadan-rea i dom flesta affärer och på dagarna mycket få gäster på restaurangerna. 

 

Tydligen skrev jag inget mer om vatten så några tror kanske att jag fortfarande inget har. Jodå, efter att tre olika "rörmokare" varit här och rörmokat fick jag tillbaka vattnet och det var exakt samma dåliga tryck som före. Det betyder att jag ska ha det här vattentrycket och sluta tjafsa. Var utan vatten ganska precis 24 timmar och det räckte. 

 

Vi är verkligen inne i en torrsäsong för att vara södra Malaysia, vräker ner ett par timmar/vecka och det ger inte mycket även om gator och allt svämmar över under regnet. Hettan gör att vattnet dunstar på några timmar, om det regnar aldrig så mycket tidigt på morgonen måste jag ibland vattna igen på kvällen, särskilt min blommande rabatt. 

Av Inger Johansson - 6 augusti 2012 15:18

Visst vore det trevligt att kunna ta en dush innan man lägger sig när temperaturen, som alltid, har varit över 30 grader hela dagen. Men sån lyx har inte jag. Fick för mig häromdagen att nu ska jag göra något åt det dåliga vattentrycket i hela huset inkl utomhus där det är svårt att få vattenspridaren att sprida. Kontaktade en "rörmokare", han kallar sig även elektriker, snickare och målare plus han äger järnhandeln närmast mig, den är ungefär lika stor som en garderob. Först försökte han påstå att vattentrycket var OK men när jag frågade om han inte kunde göra något åt det eftersom jag inte tycker det är OK, började han med att göra rent alla dushar vilket så klart inte gjorde minsta skillnad. Sen vred han av och på huvudkranen ute ca 10 gånger men så klart förblev trycket det samma. Till slut började han skruva isär hela huvudkranen och påtade minst en timme med rör och kranar. Sen dess har jag inget vatten alls. Han lovade komma tillbaka i eftermiddag, han behövde några andra delar, nu är kl 21:30 och han har ännu inte kommit tillbaka. Jag får sticka till poolen i morgon bitti och duscha, har tre toaletter så jag får använda var och en en gång sen knipa. Har ca 10 liter dricksvatten så jag kan använda det att borsta tänder och tvätta händer och ansikte. Varför satte jag igång det här? Skulle ha nöjt mig med att det tog 5 min att skölja shampo ur håret. 


Tänk så mycket man tog för givet i Sverige som nu verkar som rena lyxen. I morgon ska jag besöka min "rörmokare" i hans lilla järnhandel och se vad han säger men jag är inte optimistisk, antagligen har han ingen aning om hur han ska få ihop alla delar som ligger spridda runt huvudkranen. Jag får väl i så fall vända mig till killen som tvättar min bil, enligt skylten utanför hans biltvätt är han biltvättare, trädgårdsarkitekt!, trädgårdsarbetare, snickare och rörmokare och ca 16 år. 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

AMARAN


Ovido - Quiz & Flashcards