Alla inlägg under juni 2012

Av Inger Johansson - 25 juni 2012 10:21

Jaha, nu har jag lärt mig vad det innebär att leva med ett nytt vädersystem nämligen El Nino (kan inte fixa ett tjusigt n). Det är hett ute varje dag, mycket lite moln och trots att luften alltid är fuktig här inte en droppe regn. För ca 10 dagar sen kom någon liten skur men det var det första regnet på ett par veckor, alldeles för lite och inget sen dess. Så här ser min gräsamatta ut som brukar vara saftigt grön och fin!!  

 

Detta trots att jag vattnar dagligen men vattnet bara dunstar. Min granne som är fransman och mycket inovativ har gjort ett hemmagjort bevattningssystem med flera trädgårdsslangar som han perforerat med ojämna mellanrum och låter vattnet stå på mellan kl 19-07. Dock funkar det inte så bra eftersom trycket i vattnet är så lågt att endast första kanske 10 metrarna sprutar vatten resten ser ut som det läcker lite droppar då och då så hans gräsmatta är inte mycket grönare än min. Dom som inte vattnar (majoriteten) har inte längre en gräsmatta. Men dom påstår att när regnet kommer tillbaka kan man gödsla lite och på någon vecka blir hela gräsmattan grön igen. Vi får väl se.

 

Indra tycker det är utmärkt, hon avskyr åska och har väl nästan glömt hur det låter vid det här laget. Har läst upp mig på Wikipedia om detta väderfenomen och blev ganska chockad. Där står att El Nino bara uppträder var fjärde - var sjunde år, men dom senaste 15 åren betydligt oftare. Den håller i sig från 12-17 MÅNADER, ibland kortare, beroende på styrkan. Får väl hoppas denna El Nino bedöms som svag även om det inte känns så. 

 

Sandra köpte med sig en vattenspridare från Sverige som nu väcker stor uppmärksamhet men den funkar inte optimalt, åter pga dåligt vattentryck men ändå, jag kan ju inte stå och spola med slangen hela dagarna, så jag är mycket glad över den. Christoffer fick med sig dom riktiga snabbkopplingarna när han kom så nu läcker i alla fall inget vid sidan om. 

 

I morgon ska jag till poolen vid lunchtid för att bada och äta lunch. På kvällen ska jag passa Coraline 2 timmer. På onsdag ska jag ha kockskola hema hos mig, jag just jag!! :)

På schemat står "Potatismos". Så snart jag ska ha gäster på mat ber alla om potatismos, verkar kvitta vad jag bjuder till moset, men det verkar som detta är en uppskattad maträtt. Flera har bett mig ge dom recept, är ju inte så lätt så dom jag provat att skriva ner instruktioner var inte nöjda med sitt resultat så nu ska fyra kvinnor (så klart) komma hit och köpa med sig potatis (inte så billigt som annan mat), så ska vi tillsammans laga denna gourmet rätt.

 

Har nu också lärt en del baka kanelbullar men dom jag bjöds på hade man kunnat slå ihjäl någon med så hårda var dom men annars kunde man nästan gissa att det skulle vara kanelbullar. Försökte övertala Nancys svägerska (som bakat dom) att ta ca hälften så mycket mjöl nästa gång. 

 

Själv har jag tagit efter matlagningen här, faktiskt mycket utan att tänka på det. När jag ska laga fläskfilé exempelvis skär jag den alltid i strimlor och serverar med stekta nudlar eller ris och god sås. Kommer på mig själv att allt mindre äta med kniv och gaffel och allt mer med gaffel och sked. Det är alternativet till chop-sticks här. Försöker hela tiden med chopsticks men det tar hela dagen att peta i sig lite mat så. Alla som visar mig hur man använder pinnarna visa olika och när jag ser mig omkring finns det knappt två som håller och använder pinnarna lika. Men, så klart ska jag väl med åren lära mig. 

 

Nu har jag varit inne en stund och kylt av mig och druckit vatten så nu ska jag ut igen och rensa

min lilla blommande rabatt och vattna.

 

Mat

Av Inger Johansson - 23 juni 2012 11:48

Min ugn är lagad!  Tog endast 20 dagar så det får anses riktigt snabbt. Kan inte fota den för så klart har man inte fixat inbyggnaden än men den fungerar igen. Här är beviset, en cheesecake som faktiskt smakade lika gott som den ser ut. Knappt halva kvar nu. 

 

 

 

Så var det problemet med bilförsäkring/bilskatt. Det visade sig att jag kom på kant med försäkringsbolaget eftersom jag inte bad någon komma hem till mig och "sälja" förlängning på min bilförsäkring. Då får den personen dels provision och dels förväntas jag ge honom/henne MR10. När jag fått veta det ringde jag igen till försäkringsbolaget och samma eftermiddag kom en ung man och det tog 1½ timme att förlänga exakt samma bilförsäkring jag haft i ett år, suck. Fick dock ett officiellt kvitto att ta till posten och senare samma dag kunde jag betala även bilskatten och få lappen klistrad på fönstret som visar att jag kör lagligt. 

 

Ja så har ni firat ytterligare en midsommar i Sverige och vädervis har jag förstådd från mail att den var bättre ju längre norr man kom i Sverige, jag har haft rapport från Skåne till Dalarna och Västerås-Dalarna verkade ha bäst väder. Men roligt och äta gott kan man ju göra även om vädret ger lite övrigt att önska så jag hoppas alla njöt av årets längsta dag i Sverige. 

 

På torsdag ska jag, Olivia och Evelyn till Singapore och shoppa och äta lunch och ha allmänt trevligt, vi skulle varit där gångna veckan men det ställdes in då Evelyn fick förhinder.  Eftersom jag hittat en superbra mataffär där man kan köpa fina biffar, Jarlsbergsost och allt möjligt annat gott är det kul att åka dit. Kött i Malaysia är kyckling eller fläsk kött. Saknar en god biff ibland. Kan ibland hitta lite biffkött från Australien här men då vet dom inte hur man styckar så det går inte att känna igen. Har försökt fråga vad det är för del av biffen och får till svar "beef! Yes but what cut? Yes madam, cut beef" Sen ger jag upp. I Singapore får man fina T-bone, sirloin eller oxfile. Fantastiskt att marinera och grilla. Lagar mat ute på grillen 3-4 gånger per vecka och läste häromdagen (i svensk tidning) hur farligt det är att äta grillat så jag kanske trillar av pinn när som helst nu. 

Av Inger Johansson - 14 juni 2012 03:26

I går kväll hade vi en jättetrevlig helkväll, drygt 6 timmar, vid Dangua Bay Yacht Club bara ca 10 min från Horizon Hills. Vi var 8 st, Olivia fick förhinder pga skadad hund, som blev biten av något otäckt på morgonpromenaden och först tassen sen hela benet svullnade upp. Vet tror någon slags spindelbett. 


Här är hela det glada sällskapet i restaurangen  

Det visade sig att våra australiensiska vänner tycktes känna en mycket stor del av båtfolket som hade sina fina båtar här i stället för i Puteri Harbour där dom flesta faktist finns. Dom hade mötts i olika delar av världen på sina seglatser, några var från Sydafrika, Schweiz (som inte ens har en kustlinje) Kanada, USA osv. Vi gick i och ur många båtar, den ena lyxigare än den andra. Vissa var dock ganska små, 33 foot som  Greg och Janise båt men dom hade seglat i stort sett på alla världshav i flera år med dom. Familjen från Kanada hade varit ute i 13 år men skulle nu påbörja en seglats hemåt via Sydafrika. Våra vänner åker i helgen till Borneo, 2 båtar, därifrån till Lankawi och vidare till Carribien. Vi ska hålla mailkontakt och helt klart ska jag flyga till någon härlig plats på södra halvklotet och möta dom och följa med någon vecka på båten.




Några fler bilder från Dangua Bay:              

            

Det mest positiva här är att man ALDRIG särbehandlas därför att man är ensamstående. Alla bjuds med på allt, stor skillnad från Sverige. Om jag är ensam, om Christoffer eller Sandra är här, alltid blir vi bjudna på allt som händer i vänskapskretsen, ingen ringer och berättar före eller efter om sin bjudning som man inte blir bjuden till. Det gör det jätteroligt att bjuda igen, hemma eller på restaurang.

Aldrig aldrig kommer jag att flytta tillbaka, jag verkligen älskar Malaysia.


Detta sagt ska jag berätta om dom negativa sidorna - igen. Dock är det en bagatell jämfört med allt positivt.





Här är min ugn som "byggdes in" i samband med leveransen för ca 11 månader sen.      




Jag försökte klaga ca 10 gånger första par månaderna sen gav jag upp. Nu har dock övervärmen och varmluften slutat fungera så jag var tillbaka till affären lördag den 2 juni och bad dom skicka över en elektriker och fixa. Dom utlovade besök inom 3-4 dagar. I måndags, 10 juni knallade jag tillbaka och förklarade att ingen hade hört av sig, dom lovade då kontakta elektrikern omgående och ringa mig inom en timme och tala om när han skulle komma. I går, 13 juni var jag dit igen direkt dom öppnade och samma man såg förvånad ut igen, han mindes ingenting men skulle så klart hjälpa mig. Idag ska jag tillbaka eftersom butiks chefen inte var där igår och jag vet att inget kommer att hända förrän jag talat - fortfarande vänligt - med honom. Kanske, kanske kan jag ha en ugn igen inom några veckor, och jag ska så klart visa bilderna på installationen och försöka få det också åtgärdat men jag kommer inte att hålla andan till det blir gjort, så fort går det inte om det alls går. 


Vad sägs om det här? Håller på att försöka betala bilförsäkring och bilskatt. Dock kräver posten som jag gick till för att betala bilskatt att jag först visar att jag betalat försäkring och försäkringsbolaget vill att jag scannar in kvittot på betald bilskatt innan jag betalar försäkringen. Snacka om Moment 22. Måste lösa på något sätt före 22 juni men måste ta hjälp av någon malaysisk vän för att lösa mysteriet. Lovar berätta hur det går.

Av Inger Johansson - 10 juni 2012 15:27

 

Så här fin är en fullt frisk Tintin! Den lilla knölen som syns på sidan är bara överbliven hud efter sista operationen. Han fick sin tionde och sista cellgiftbehandling i torsdags, mådde lite dåligt fram till lördag och sen har han varit glad och sprallig som bara den. Verkar nästan som han förstår att han är helt återställd från sina upprepade mastocytom, dom första, i Sverige, grad II det senaste i Malysia grad III, dvs högmalignt. 


Här har varit mycket att göra den gångna veckan, måndag passa lilla Coraline, jätteroligt, tisdag Singapore, där jag hittade Jarlsbergs ost i en affär, dyr som kvicksilver men oh så gott,  onsdag storstädning och tvätt, torsdag veterinären, fredag pysslat om hundarna, lördag shopping inne i Johor Bahru och lunch tillsammans med "båt tanterna" Janise och Judy, båda från Australien, på kvällen middag på den ena segelbåten och hundarna var då med, rena skeppshundarna! Idag söndar har jag mest bara latat mig, orkade inte ens ta ett dopp i poolen trots sol hela dagen. 


Har inget speciellt inplanerat närmaste veckan eftersom jag nobbade en tre timmar lång koncert med klassisk kinesisk musik. En timme hade jag nog kunnat ta mig igenom, men tre, nej tack! Funderar på att passa på att resa lite nu när jag är så centralt placerad i Asien, en flygresa tur- och retur till Hanoi får man för hundralappar och tydligen otroligt billigt att bo där. Jag och Nancy planerar lite löst, hundvakt är problemet. Har tittat på olika hundpensionat men inget i närheten att duga till mina hundar en hel vecka. 

??

Av Inger Johansson - 6 juni 2012 08:16

 
Av Inger Johansson - 3 juni 2012 11:03

Känns länge sen jag bloggade så här är lite om vad som hänt. Hmm, inte så mycket. Nyss fick jag lite gäster som kom och överraskade när jag höll på att gräva i trädgården. Har nu gjort en "blommande" rabatt intill uteplatsen och redan medan jag grävde ner dom, nu över en vecka sen, kom dom första jättestora vackra fjärilarna. Idag grävde jag upp runt det papaya träd jag huggit ner, och planterade en klätterväxt  som lite liknar en klematis med ljusblå blommor. När jag var som smutsigast kom Olivia, Joseph, Janise, Greg och en annan kvinna från Australien som jag glömt vad hon hette. 


Greg och Janise bor på sin fina båt Wind Chimes som ligger i Puterin Harbour i Johor Bahru. Dom är också australiensare och jättetrevliga. Förra veckan åt vi lunch på deras båt.  


Här tränar Joseph på rollen i uppföljaren på Titanic!  

Efter lunch satt vi några timmar och pratade och hade jättetrevligt ombord, innan vi åkte till Horizon Hills golf klubb för drinkar och information om golfspelande. Idag gick dom som gillar golf en runda och dom älskade banan.    

 



Idag bestämde vi att på tisdag blir det lunch i Singapore, jättekul tycker jag. Ska också gå på marknaden där och shoppa lite. 


Ja det var inte mycket att orda om men bara för att tala om att vi mår bra, på torsdag, om blodvärdena är som dom ska, får Tintin sin sista cellgiftsbehandling, sen ska han vara botad, håll tummarna!!

Ovido - Quiz & Flashcards