Alla inlägg den 26 juni 2011

Av Inger Johansson - 26 juni 2011 04:47

Sitter i en solstol i skuggan, kl är 8 på morgonen och det är +33 grader ute. På det lilla bordet har jag en stor skål med vad som är kvar av min frukost, en fruktsallad på underbar annanas, banan, apelsin och kiwi och ett stort glas iskallt vatten. Brukar komplettera med en chokladbit men ingen finns i  huset idag. Alternativ frukost är när jag går Malay. Friterad (väldigt mycket friterat här tyvärr) fisk eller bläckfisk och kyckling med olika typer av nudlar som inte smakar som jag är van utan mycket godare. Sånt gör jag dock inte själv. Har tackat nej till kinesiskt kyrkbesök kl 10 idag ska slappa så länge jag bara klarar sen blir det väl lite husbestyr som vanligt. När mina övriga trädgårdsmöbler kommer, förhoppningsvis på tisdag, ska jag bjuda över mina 3 vänner på svensk lunch. Kan tala om att fläsk kött av något slag inte finns att få tag på här, Fong skrattade gott när jag talade om att jag efterfrågat i en lite finare affär, hon frågade då om jag efterfrågar rått kött dvs kött av råtta, i Sverige. I Singapore finns det dock. Ska ändå kolla på wet market om ingen har minsta bit fläsk kött, har ju sett en överkörd liten gris på väg till Desaru men det var antagligen vildsvin. Wet market är intressant där säljer man förutom frukt och grönsaker även kött, kyckling och fisk. Den öppnar kl 6 och stänger ca kl10-11, det som inte är sålt då anses inte vara hälsosamt att äta. Allt ligger nämligen helt öppet framme på diskar i sol och värme. Folk plockar i köttbitar med bara händer och väljer likaså fisk och kyckling och kastar tillbaka bitarna dom inte ska ha. Jag tänker inte handla här tänkte jag först, men såg att dom andra gör det och när jag blivit bjuden på mat har den smakat utsökt. Nu har jag redan handlat där flera gånger, stått och lyft på köttbitar för att hitta dom fina. Ser till att komma dit senast kl 8. Man tillagar ju allt väldigt väl här, inget kött serveras "medium". Det skärs i strimlor och wokas eller steks mycket väl och ingår i olika välsmakande rätter.  Äter sen gärna sallad som Mariana lärde mig att man kan blanda i lite äpple eller annan frukt så blir den något godare, sallan på grönsaker bli aldrig god. Lite gott bröd från lokal bagare till det med riktigt smör och konstig, men god ost så är man mätt till kl 20 men sen är jag sugen på riktig mat. Det här är inte en bra ordning om man vill komma åt sin vikt men ingen verkar äta riktig mat mellan 7-19 dvs sol. 


Har tillbringat en stund att trimma växter nu och ser att jag håller på att avliva några, måste hem till Nancy och Fong och be om råd. För mycket vatten? För lite vatten? För mycket gödning? Hur ska man sköta växter som mer är som träd men i kruka? Dom har blivit påtagligt sämre sen jag tog över dom. Dom blommande jag köpt frodas dock än så länge så jag ska skaffa fler av dom i veckan.

   Dom jättetrevliga systrarna Fong och Nancy, Singapore kineser   Glad Nancy   Välnärd Inger   Livrädd Nancy, vid sidan skymtas vattenväggen som faller 7 m ner i en fiskdamm Ett avlångt rum uppstod när man slog ihop båda rummen och där träffas familjen ofta på kvällarna och tittar på TV. Fong, Nancy och brorssonen bor i ena huset, Mey som är svägerskan bor med sin man och dotter i det andra men man går hur som helst mellan husen, dom är helt öppna med många gemensamma utrymmen och Nancy och Fong har givit sin brorsson största sovrummet i sitt hus, minst 30 kvm säkert större eftersom han inrett en del av det till musikrum.     IKEA bänk, IKEA hur känt som helst och älskat utflyktsmål, man frågar om jag kan laga köttbullar som där så jag får väl försöka.

Ovido - Quiz & Flashcards