Alla inlägg den 13 juni 2011

Av Inger Johansson - 13 juni 2011 14:31

Jaha, så vadå tänker säkert dom flesta för så tänkte jag när det blev dödstyst i huset i eftermiddags. Allt som går på el och det är det mesta här i huset slocknade. Ingen matlagning idag heller tänkte jag glatt och skickade en on-linebeställning till Pizza-Hut som dom ca 20 min senare stod utanför grinden med. Skulle öppna grinden men icke, det var ju strömavbrott. Varken fjärrkontrollen eller knapparna inne på väggen öppnade den förbaskade grinden så minimänniskan utanför fick klättra uppför halva grinden och hiva över kartongen och jag betalade genom spjälorna. Då insåg jag att jag kommer inte ut heller. Nåväl snart funkar det nog igen tänkte den födda optimisten och rätt fick jag som vanligt , efter 5½ timme funkar det igen. Nu är huset en bastu, jag har känt mig fram till sovrummet och legat på sängen och konstaterat att tropiskt mörker är svart. Jag var full med arbetslust men vad gör man i vad som verkade som en kolkällare. Lyckades via väggar och trappräck ta mig ner till köket för att dricka vatten men vattenkylaren, en sån där tjusig dom har på ...... ja var det nu är, med en blå och en vit knapp. Funkar perfekt när elen är på, man trycker i en 5 liters vattenflaska och vattnet blir kallt inom ca 2-3 min och i stället för vit knapp har jag röd och där är det kokhett så det blir mitt the på morgonen tillsammans med:  . Dom är mindre än dom ser ut så sex st till frukost är lagom, sa ju att jag skulle börja äta nyttigt i Malaysia. Dock har vattnet varken varit varmt eller kallt utan hållit sig tropiskt ljummet. 


På tal om det finns överallt bara den temperaturen på vatten i kranarna förutom i dushar där dom sätter upp små varmvattenbehållare. I kranar känns vattnet för kallt att diska i men alldeles för varmt att dricka. Jag tar det vattnet och fyller i flaskor och sätter i kylen och fyller sen hundskålarna. Det är helt OK vatten även för människor förutom vem vill dricka ljummet vatten? Testade det i brist på annat på hotellet i K.L och mår fortfarande prima. 


När vi var ut och gick igår fick jag se den här skylten   . Har nu googlat den och fått fram att det inte är sunamivarning men väl att det är förenat med livsfara att gå där vi gick om det regnar eftersom det då kan svämma över och man kan drunkna. Alltså bara promenader i solsken där! Riktigt vad som kan svämma över blev jag inte klar över men det måste ju finnas något.


Lovade lite bilder men det är fortfarande dåligt med sådana, tog dock nyss en bild där jag stod i övre hallen och tittade ner över vardagsrummet, visar att det inte direkt är normala takhöjder i det här huset. Tror dom sa att det är 7 m i vardagsrummet och säkert halva det i sovrummen. Ger i och för sig en luftig känsla eller känsla av kyrka hur man nu vill tolka det. Här kommer bilden

 

Eftermiddagen var jag alltså inlåst innanför grindarna men många var omvänt dvs utlåsta. Familjen snett över gatan var mamman inne och pappan kom hem från jobbet. Ungarna hivades fram och åter med föräldrar som försökte klättra som apor på staket och grind. Tyvärr har dom områdets tjusigaste grind, den är i guld(färg) men spetsar och krusiduller uppepå så det var inte lätt. Hela familjen är dessutom ganska mulliga och jag kunde talat om på en gång att mor och far inte skulle få närkontakt förrän elen återkom. Kul sätt att bli bekant med grannar dock. Kom en dam i min ålder med en skock barn i följe. Dom hette, ja dom hette namn allihop. Var äkta malajer (Malay) som dom kallar sig. Barnen talade perfekt engelska deras faster/moster som det visade sig vara, lite sämre men fullt förståeligt. Hon kände ALLA. Började med att tala om hur hopplöst det var att dessa vakter som ansågs dom riktiga proffsen kom från Nepal där dom varit någon slags militärer men dom kunde varken engelska eller malaj. Men göra snygg honnör tyckte hon dom kunde och det var tydligen på plus sidan. Sen gick hon vidare och tog husen ett efter ett och talade om vad folk hette, varifrån dom kom och vad dom arbetade med. Här passade det in med en fråga om vad min man gjorde, när han inte fanns kluckade hon och tyckte hemskt synd om mig. Jag behövde inte vara artig och bjuda på något, åtminstone tror jag inte det förväntades förplägning som skulle hivas över grinden eller stickas genom staketet.


Efter en stunds prat där hon återkom flera gånger till Holländarna som säkert passade för mig att umgås med vi var ju sååå lika och förstod säkert varandras språk, kom jag på att fråga om någon verkligen anmält att hela Taman Laguna var utan el. Jadå sa hon jag har ringt min son. Aha, sa jag han jobbar på elverket? Nej, han var bankdirektör. Kanske ungefär samma sak här, jag säger ju ideligen att man får anpassa sig så då kände jag mig lugn. Trots bankdirektören tog det flera timmar till innan vi återfick den livsviktiga elen. Såg lite märkligt ut ute efter ungefär kl 19 då alla män kom hem och fick parkera på gatan och gick lite otåligt upp och nerför gatan i väntan på att kunna ta sig in i sitt hus.


En jobbig sak när jag givit upp och gått och lagt mig var att det förbaskade larmet som jag inte har en aning om hur man sköter, pep ungefär var tionde sekund. Det slutade i samma ögonblick som elen kom. 


Måste också berätta om HSBC banken som jag FÖRSÖKTE öppna ett konto i idag. Vet nu att i Malaysia är det inte som i Sverige att bankerna vill ha kunder, här måste du kvala in för att FÅ bli kund. Idag gjorde jag det bara nästan. När jag presenterat min önskan att få öppna ett allkonto, bad Ella (banktjänstemannen hette faktiskt så enligt namnskylten) att få se ett hyreskontrakt och mitt pass, det fick hon. on ville ha alla uppgifter inkl BIC och IBAN nummer på min bank i Sverige, det fick hon. Då ber hon om en elräkning eller vattenräkning som har mitt namn för att verifiera hyreskontraktet som hon sa. Jag pekade på klausulen som sa att el och vatten ingår i hyran, då kunde jag inte öppna konto.

I morgon kommer dock Nick hit coh ska se till att jag blir av med alla möbler i huset jag inte vill ha kvar, ca hälften så då får han fixa det här åt mig. Ella tröstade mig i alla fall med att jag, om jag kunde kvala in, skulle bli en kategori B kund. Det här hade Nick berättat om förut. Här drar man sig inte för att klassa folk, A-kunder är alla minst miljonärer, B-kunder har en inkomst/månad på minst MYR 5.000 (ca 10.000 kronor) sedan finns C och D kunder vad dom ska prestera vet jag inte men dom är kanske f.d bankrånare eller liknande eftersom dom klassas ner så. Nick visste inte men kunde berätta att han sen 2 år tillbaka avancerat från C till B så jag vet väl ungefär vad han har för inkomst. Den här månaden hinner han nog inte tjäna mycket så många timmar som han lägger ner på att hjälpa mig utan en kronas kompensation. 


Nej, nu blir Christoffer   arg och mailar mig igen att jag får sluta skriva en wall of text tror jag det hette, för ingen orkar läsa det.  Så jag avslutar för idag, OK Christoffer?

Ovido - Quiz & Flashcards