Alla inlägg den 25 juni 2011

Av Inger Johansson - 25 juni 2011 06:31

Konstigt hur man anpassar sig på ett helt annat sätt när man vet att man ska bli kvar någonstans mot när man är på semester. Efter drygt två veckor känner jag mig på många sätt hemma här. Har tre riktigt goda vänner (Nicki inte inräknat). Kl 06:15 i morse kom två av dom och hämtade mig och vi körde till en park där vi deltog i motion. Folk började droppa in halv sju men det var inte ljust nog förrän kl 7 då vi drog igång. Jag är helt betagen, varför tränar man bara så i Asien? Skulle vilja beskriva det som en sort chi-gong till att börja med så man fick upp hoppet att det här blir lätt, takten ökades succesivt, hela tiden la man in stretching men på ett estetiskt sätt, man sträckte inte bara ex vadmusklerna utan parallellt vickade man på händerna och betedde sig lite mer danslikt. Tempot ökade och därefter var det ca 10 min ren hip hop faktiskt! Jag var så klart usel, låg ett steg efter hela tiden men dom tre instruktörerna, en kvinna i min ålder, en i 30-års åldern och en kille 25-30 år hjälpte mig med glada tillrop - på kinesiska - och jag har nu till hemläxa att träna upp mina fingrar och handleder. Vi var ca 20 deltagare.Nu vet jag varför så tidig träning, vid kl 8 var det för varmt då la vi av.  Kamera nästa lördag så ni får något att skratta åt. Mot slutet kom ett gäng unga killar som stannade till och jag tänkte att nu kommer dom att driva med oss, men dom stannade bara några sekunder och bugade djupt för att hälsa sen sprang dom vidare till en plan i närheten där dom tränade fotboll!


    I går fick jag se att det började bli alltfler "smutsfläckar"  på en vägg men när jag inte kunde tvätta bort dom och drog fram en garderob höll jag på att svimma, det var vattenfläckar. Ett rör eller flera, har sprungit läck i väggen. Rörmokaren från i torsdags kom i morse tillsammans med ägaren och Nick. Ägaren (den kinesiska kvinnan) var upprörd, eftersom det är ett års garanti på huset och den just har gått ut. Husförsäkringar täcker inte vattenskador. 


När jag frågade hur länge reparation ska ta sa rörmokaren 1 dag!!! Jag är expert på vattenskador efter alla mina. Det tar inte en dag. Ska ni inte torka frågade jag men något gick förlorat i översättningen för han svarade att han skulle själv hålla med trasor.   Byggfläktar och liknande bryr man sig tydligen inte om. Man ska slå hål i väggen, ta bort det vattenskadade, laga rör och fixa ny vägg. 1 dag! Vi får se. Så här ser det ut nu på ca 4 kvm:


Folk kommer på måndag morgon så jag ska ta ett nytt foto efter en dag få se om jag och hantverkarna tycker samma sak om vad som är färdigt. Ser en rejäl fajt framför mig. Har dock sagt till Nick att leta ett annat hus, tar det här för länge tänker jag inte betala hyra för att bo på en byggarbetsplats och jag har tackat nej till muslimska jobbare, mina hundar ska inte stängas in i något rum en hel dag. Tror jag är en jobbig husgäst men det struntar jag i, såna är vi i Sverige skyller jag på hela tiden och ler när jag säger elaka saker som att varför kör ni inte den soffan (som jag inte vill ha i huset) direkt till tippen? Har man som dom, hela kinesiska triaden bakom sig har man råd, men jag lät bli att säga det. Har jag talat om att familjen köpte nio st nybyggda hus här i området som dom hyr ut men själva har dom just köpt ett ganska långt härifrån som lär vara dubbelt så stort vilket skulle göra ca 600 kvm. Kan tänka mig att det är stort, smutsigt och kommer att vara helt slitet på ett år.


Vi är 4 pers som ska åka till Singapore nästa vecka, normalt tar dom en buss som har AC och ser jättelyxig ut, kostar 4 ringit (knappt 10 kr). Men vi ska en vända till IKEA så vi ska ta 2 bilar för att få med oss lite grejer hem. Själv kommer jag att rikta in mig på Marabou och några mattor. Lite sight seeing ska vi hinna med före och lunch ska vi äta i Nancys lägenhet i centrala Singapore, hon ska låta sitt hembiträde åka i förväg och förbereda maten. Låter omständigt när det är så lätt att äta ute men jag bara nickar och samtycker som jag alltid gör, man ska inte vara besvärlig.

Nu ska jag sova lite middag i en bambuvilstol i skuggan. Stolen köpte i morse på hemvägen, den är jätteskön som värsta solsäng när man fäller ut fotstöd och ner ryggstöd. Hmm ser att Tintin ligger där nu men vi får väl se vem som ska bestämma, antagligen köper jag en till. Indy är försvunnen (inte långt alltså men hon har nog letat upp ett skuggigt hörn någonstans). 

Hoppas midsommaren var skön för alla, solig och bara lagom blöt.

Ovido - Quiz & Flashcards