Direktlänk till inlägg 14 juni 2012

Positivt - Negativt

Av Inger Johansson - 14 juni 2012 03:26

I går kväll hade vi en jättetrevlig helkväll, drygt 6 timmar, vid Dangua Bay Yacht Club bara ca 10 min från Horizon Hills. Vi var 8 st, Olivia fick förhinder pga skadad hund, som blev biten av något otäckt på morgonpromenaden och först tassen sen hela benet svullnade upp. Vet tror någon slags spindelbett. 


Här är hela det glada sällskapet i restaurangen  

Det visade sig att våra australiensiska vänner tycktes känna en mycket stor del av båtfolket som hade sina fina båtar här i stället för i Puteri Harbour där dom flesta faktist finns. Dom hade mötts i olika delar av världen på sina seglatser, några var från Sydafrika, Schweiz (som inte ens har en kustlinje) Kanada, USA osv. Vi gick i och ur många båtar, den ena lyxigare än den andra. Vissa var dock ganska små, 33 foot som  Greg och Janise båt men dom hade seglat i stort sett på alla världshav i flera år med dom. Familjen från Kanada hade varit ute i 13 år men skulle nu påbörja en seglats hemåt via Sydafrika. Våra vänner åker i helgen till Borneo, 2 båtar, därifrån till Lankawi och vidare till Carribien. Vi ska hålla mailkontakt och helt klart ska jag flyga till någon härlig plats på södra halvklotet och möta dom och följa med någon vecka på båten.




Några fler bilder från Dangua Bay:              

            

Det mest positiva här är att man ALDRIG särbehandlas därför att man är ensamstående. Alla bjuds med på allt, stor skillnad från Sverige. Om jag är ensam, om Christoffer eller Sandra är här, alltid blir vi bjudna på allt som händer i vänskapskretsen, ingen ringer och berättar före eller efter om sin bjudning som man inte blir bjuden till. Det gör det jätteroligt att bjuda igen, hemma eller på restaurang.

Aldrig aldrig kommer jag att flytta tillbaka, jag verkligen älskar Malaysia.


Detta sagt ska jag berätta om dom negativa sidorna - igen. Dock är det en bagatell jämfört med allt positivt.





Här är min ugn som "byggdes in" i samband med leveransen för ca 11 månader sen.      




Jag försökte klaga ca 10 gånger första par månaderna sen gav jag upp. Nu har dock övervärmen och varmluften slutat fungera så jag var tillbaka till affären lördag den 2 juni och bad dom skicka över en elektriker och fixa. Dom utlovade besök inom 3-4 dagar. I måndags, 10 juni knallade jag tillbaka och förklarade att ingen hade hört av sig, dom lovade då kontakta elektrikern omgående och ringa mig inom en timme och tala om när han skulle komma. I går, 13 juni var jag dit igen direkt dom öppnade och samma man såg förvånad ut igen, han mindes ingenting men skulle så klart hjälpa mig. Idag ska jag tillbaka eftersom butiks chefen inte var där igår och jag vet att inget kommer att hända förrän jag talat - fortfarande vänligt - med honom. Kanske, kanske kan jag ha en ugn igen inom några veckor, och jag ska så klart visa bilderna på installationen och försöka få det också åtgärdat men jag kommer inte att hålla andan till det blir gjort, så fort går det inte om det alls går. 


Vad sägs om det här? Håller på att försöka betala bilförsäkring och bilskatt. Dock kräver posten som jag gick till för att betala bilskatt att jag först visar att jag betalat försäkring och försäkringsbolaget vill att jag scannar in kvittot på betald bilskatt innan jag betalar försäkringen. Snacka om Moment 22. Måste lösa på något sätt före 22 juni men måste ta hjälp av någon malaysisk vän för att lösa mysteriet. Lovar berätta hur det går.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inger Johansson - 19 augusti 2012 12:28


Idag har nästan hela dagen bara runnit på utan att jag orkat ta mig samman och göra något alls. Tror tröttheten och nedstämdheten är pga nästan sömnlös natt med fyrverkerier till fyra i morse. Ändå, tvingade mig själv att gå ut och vattna är rädd om ...

Av Inger Johansson - 18 augusti 2012 13:48

Så här förbereder sig grannarna som är kineser för att ikväll fira, och säkert försöka överträffa några andra grannar som är malay dvs muslimer. Idag är första dagen av Hari Rays Puasa och i morgon andra och sista dagen. Det innebär slutet på Ramadan...

Av Inger Johansson - 6 augusti 2012 15:18

Visst vore det trevligt att kunna ta en dush innan man lägger sig när temperaturen, som alltid, har varit över 30 grader hela dagen. Men sån lyx har inte jag. Fick för mig häromdagen att nu ska jag göra något åt det dåliga vattentrycket i hela huset ...

Av Inger Johansson - 26 juli 2012 04:19

    Några bilder från vår morgonpromenad där vi nästan alltid är ensamma. Möter bara någon enstaka person ibland. Promenera anses inte hälsosamt.   Kolla in bananerna, om ett par veckor färdiga att skörda och vem som helst kan ta, trädet v...

Av Inger Johansson - 25 juli 2012 15:34

Har inte bloggat på länge eftersom jag planerade att gå runt här och fota lite i området så jag kan visa Horizon Hills med alla fina hus och glada människor. Men jag glömmer alltid kameran dagtid och på kvällarna när jag tänkter blogga är det ju mörk...

Ovido - Quiz & Flashcards