Alla inlägg den 29 juni 2011

Av Inger Johansson - 29 juni 2011 02:12

Så klart kom hantverkarna på en genial lösning (tyckte dom). Mögelväggen där möglet nu är övermålat, ska tvättas med klor! Sen är alla mögelproblem lösta. Rörmokaren som också är byggnadssnickare, tog säkert en kvart på sig för att förklara hur effektivt klor är mot mögel. Rakt igenom två lager målarfärg, och igenom en ca 1½ dm betongvägg kommer klortvätten att avlägsna minsta spår av mögel och jag slipper oroa mig för min hälsa eller för hundarnas hälsa eller för att huset ska skadas ytterligare. Kunde hålla mig för skratt, det är inte killens fel, han försöker vara alla till lags och tydligen har ägarna gjort klart att dom betalar inte för någon sanering. Alla börjar ta med mina hundar i resonemanget vilket gör mig full i skratt för det blir så ofta tokigt tycker jag. Dom märker att jag är noga med att hundarna ex inte får vara instängda i ett rum lång stund, absolut inte får bara schasas undan ska hela tiden utan ska behandlas med vänlighet och hänsyn. Detta är så främmande för människor här, där dom flesta inte "ser" hundar. Många har hundar men dom får klara sig själva, får på sin höjd lite mat och vatten. När dom sen tänker på hur jag är med mina hundar överdriver dom åt det hållet. Ex Nancy har lovat bada och schamponera mina hundar varje vecka, eller om jag vill, varje dag?  eftersom hon bestämt att jag behöver semester då och då och då ska hon passa Tintin och Indy. Passa betyder då ge mat varje dag och tydligen bada hur mycket som helst. Gå ut och gå nekar hon dock, skulle kännas konstigt att gå med en hund i koppel tycker hon. Har själv hittills aldrig sett någon annan än jag själv som gör det heller. 


Nu på morgonen ska jag gå ett par hundra meter utanför området, där finns en biltvätt. Han ska tvätta och rengöra ut- och invändigt. Ser ut som hundarna tog med halva badstranden hem häromdagen. Denne biltvättarman skyltar också vid biltvätten med att han är "rörmokare, elektriker och "landscaping"). Det senare betyder nog att han krattar löv och klipper gräs tror jag. Men han har utbildat sig snabbt för han är runt 18-20 år gammal. Nåväl han har goda vitsord vad gäller biltvätt :D


Nu är min bil tvättad in- och utvändigt. All sand borta. Allt detta till det modesta priset av RM 8, jag var flott och gav 10. I morgon åker vi till Singapore, mest för att jag ska få lära mig lite detaljer för att underlätta att köra igenom passkontrollen. Normalt tar man bussen men nu tar vi bilarna. Fong ska vara hemma och då ser hon till mina hundar (men ingen promenad). Två små barn några hus ner kommer var eftermiddag och leker med hundarna, det är mycket uppskattat av alla parter. Dom har ett vackert minitempel till Budda på tomten där jag är osäker på om dom matar myrorna eller Buddas andar eller vad dom lägger ut blommor, frukt och liknande för. Men jag gillar det. Just nu hör jag också att dom kallar till bön i en moské ca 1 km härifrån. Har hört det ett par gånger förut och inser nu att det sker i solnedgången. Känns så kosmopolitiskt. Här jag bor är mycket tyst nattetid, ingen genomfartstrafik och tillräckligt långt från storstan för att kunna vara mörkt och tyst men ändå bara 20 min till mitt i city. Fantastiskt med en sådan blandning av människor. På vårt område har alla bra ekonomi men är av alla skilda slag både vad gäller nationalitet och religion. Här är mest malayer och s.k Singaporekineser. Malayerna är ca hälften muslimer dom andra kristna eller buddister. Kineserna är kristna eller buddister och så lite västerlänningar där jag inte vet, men antagligen ateister som jag eller kristna. Dom flesta har en katt, och ALLA i Malaysia bara skrattar när jag säger att man kan ha både hund och katt, här är man övertygade om att dom är värsta ovänner. 


Rapport från Singapore i morgon   

Ovido - Quiz & Flashcards