Direktlänk till inlägg 21 juni 2011

Myggen passar tiden

Av Inger Johansson - 21 juni 2011 14:55

Myggen här kan klockan. Jag skämtar inte. Man ska lyssna på inhemska befolkningen och flera har sagt till mig

1. mellan kl 18-20 kan man inte ha fönster eller dörrar öppna för då kommer myggen in och då är dom som aktivast och sticker.

2. på kvällar måste man använda myggstift, myggbett KAN ge Denguefeber men så många gånger som jag hört det så låter det som en tillfällighet om man slipper bli sjuk efter man blivit myggbiten.

Nåväl myggbiten har jag blivit och det med besked. Dessutom har faktiskt alla myggbett kommit till mellan kl 18-20.   

Så här ser en mygga INTE ut men min blogglärare Christoffer säger att jag ska indela texten i stycken samt lägga in bilder så varsågoda. 

Har alltid glasdörrarna ut står öppna och inte tänker jag på klockan förrän jag märkar att jag har mygg inne. Dom är små och verkar inte vara många men dom sticks dom små rackarna och jag som sällan blivit myggbiten i Sverige. Hoppas jag slipper bli sjuk, första gången blir som en svår influensa som sitter i flera veckor men andra gången blir det en autoimmun reaktion så då kan Dengue vara dödligt (enligt vad jag läst mig till på nätet, aldrig träffat på det i verkliga livet). Det kan också stämma med vad jag hört här för då säger man att Dengue är inte farlig för turister bara för Malayer själva. Det beror så klart på att turister i allmänhet, om dom blir smittade, endast blir det en gång i livet. Intressant infektion får man väl säga, jag kan inte sluta läsa om den, normalt får man ju alltid ett visst, ibland till och med totalt, skydd mot ett virus efter primärinfektion men här är det alltså tvärt om. Den har två veckors inkubationstid men jag kan aldrig tänka mig att jag ska få en så exotisk sjukdom när jag, hittills, inte ens ådragit mig minsta släng av magsjuka och nu tar jag alltid is i vattnet ute och oroar mig inte över något sånt. 


Nog om myggen. Jag råkade kapa bakdelen på våran husödla idag. Jag vet inte om det gör ont eller inte men har sett honom ett par gånger i kväll så han dog i alla fall inte men det ser lite konstigt ut. Man ska ju vara rädd om en ödla som flyttar in (dom finns i vartenda hus) eftersom dom är helt ofarliga och inte äckliga på något sätt men mest pga att dom äter insekter. Tydligen kan man se en påtaglig ökning av alla möjliga insekter om man inte har en ödla inne. Här bor en bakom soffan på ovanvåningen och en bakom soffan på nedervåningen. Den nedre hann jag se i ögonvrån i samma ögonblick jag stängde ytterdörren och såg, när han for in och sen uppför den vita väggen, att sista centimetrarna av stjärten saknades. Grymma mig men det var olyckshändelse. Man ser dom annars sällan på dagarna men rycker man lite i soffan far den upp på väggen och i vardagsrummet kan den klättra rakt upp 7 meter. Som att bo i en kyrka. 


Sist men inte minst jag har fått tag på shorts! Shorts och bil samma dag, inte illa. Passade på att köpa 3 par. Åkte ut en liten sväng i kväll eftersom jag fått veta var jag kunde hitta dom.  I morgon ska jag bara softa, städa, vilket upprör Nancy och Fong som tycker jag ska unna någon stackars städkvinna sin lön, men det är inte lönen utan jag har sett hur dom städar. Ska också prova ugnen och baka en mjuk kaka eller lite muffins på prov. Har så klart inte fått mina köks attiraljer från Sverige än så jag får klara mig med väldigt lite. Blir nog inget att blogga om i morgon men var inte allt för säkra i detta land händer så mycket oförutsett. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inger Johansson - 19 augusti 2012 12:28


Idag har nästan hela dagen bara runnit på utan att jag orkat ta mig samman och göra något alls. Tror tröttheten och nedstämdheten är pga nästan sömnlös natt med fyrverkerier till fyra i morse. Ändå, tvingade mig själv att gå ut och vattna är rädd om ...

Av Inger Johansson - 18 augusti 2012 13:48

Så här förbereder sig grannarna som är kineser för att ikväll fira, och säkert försöka överträffa några andra grannar som är malay dvs muslimer. Idag är första dagen av Hari Rays Puasa och i morgon andra och sista dagen. Det innebär slutet på Ramadan...

Av Inger Johansson - 6 augusti 2012 15:18

Visst vore det trevligt att kunna ta en dush innan man lägger sig när temperaturen, som alltid, har varit över 30 grader hela dagen. Men sån lyx har inte jag. Fick för mig häromdagen att nu ska jag göra något åt det dåliga vattentrycket i hela huset ...

Av Inger Johansson - 26 juli 2012 04:19

    Några bilder från vår morgonpromenad där vi nästan alltid är ensamma. Möter bara någon enstaka person ibland. Promenera anses inte hälsosamt.   Kolla in bananerna, om ett par veckor färdiga att skörda och vem som helst kan ta, trädet v...

Av Inger Johansson - 25 juli 2012 15:34

Har inte bloggat på länge eftersom jag planerade att gå runt här och fota lite i området så jag kan visa Horizon Hills med alla fina hus och glada människor. Men jag glömmer alltid kameran dagtid och på kvällarna när jag tänkter blogga är det ju mörk...

Ovido - Quiz & Flashcards