Direktlänk till inlägg 17 juni 2011

AMARAN + AWAS

Av Inger Johansson - 17 juni 2011 15:12

betyder varning och står på var och varannan vägskylt. Alltså börjar jag kunna malay :D.  Det ord jag börjat använda mest är tiada som betyder nej. Ja är bara ja eller hur det nu stavas. Det jobbiga är att man aldrig får raka svar. När vi talar engelska får man ofta ett öuh som svar. Intonationen går upp så det låter som en fråga men först var jag säker på att det betydde ja sen blev jag osäker, har nu frågat och det är inget riktigt ord bara ett ljud som kan betyda ja ELLER nej. Hur förvirrande är det? Alltså frågar jag då ja? tiada? varpå svaret ofta blir att man vickar på huvudet från axel till axel. Då blir ju allt kristallklart. Snacka om att vilja skrika.


Bilen, the never ending story, skulle levereras idag. Ett antal samtal hit och dit ringdes sen tog jag en taxi till bilförsäljaren och gissa vad! Min nya bil finns på bilfirman, den är faktiskt jättefin dom hade fått hem den vid lunchtid men.....

nu ska den registreras och ALLA PAPPER MÅSTE SKRIVAS. Jag satte mig på en stol och sa OK fram med papper men nej det skulle till en myndighet för stämplar. Tror jag hört det förr. Slutade med att jag inte fick bilen med mig men när jag hotade att sitta där inatt och så länge det tog, och kände att jag kanske kunde göra verklighet av hotet förutom att jag ju måste hem till hundarna, fattade dom att jag menade allvar. Fick låna en jättetjusig bil som jag får behålla till jag får min. Näst bästa lösningen. 


Nu måste ni se dom små liven som omnämns i varje blogg. Indy har hittat en favoritplats inne där jag har ställt en pelare med fläkt och luftkylare  som blåser rakt på henne och det gillar hon. Vill hon bli riktigt avkyld har jag sovrummen på 19-20 grader. Själv sover jag i flanellpyjamas, det trodde ni inte va. 





   

Och så måste jag visa hur lyckad installation av min hemtelefon blev.  Sladden liger inte ens på golvet utan för att nå eluttag sträcks den rakt över golvet i bordshöjd. Idel förvånade miner från installatören och hans assistent när jag sa tiada (nej). Dom backade då ut genom dörren, kastade sig nästan in i bilen och åkte. Åter, vad gör man?

I morgon åker vi dvs jag, Tintin och Indy till Desaru Beach. Den är 2½ mil lång så vi ska nog hitta något lämpligt ställe för tant + 2 hundar. Då SKA jag komma ihåg kameran. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inger Johansson - 19 augusti 2012 12:28


Idag har nästan hela dagen bara runnit på utan att jag orkat ta mig samman och göra något alls. Tror tröttheten och nedstämdheten är pga nästan sömnlös natt med fyrverkerier till fyra i morse. Ändå, tvingade mig själv att gå ut och vattna är rädd om ...

Av Inger Johansson - 18 augusti 2012 13:48

Så här förbereder sig grannarna som är kineser för att ikväll fira, och säkert försöka överträffa några andra grannar som är malay dvs muslimer. Idag är första dagen av Hari Rays Puasa och i morgon andra och sista dagen. Det innebär slutet på Ramadan...

Av Inger Johansson - 6 augusti 2012 15:18

Visst vore det trevligt att kunna ta en dush innan man lägger sig när temperaturen, som alltid, har varit över 30 grader hela dagen. Men sån lyx har inte jag. Fick för mig häromdagen att nu ska jag göra något åt det dåliga vattentrycket i hela huset ...

Av Inger Johansson - 26 juli 2012 04:19

    Några bilder från vår morgonpromenad där vi nästan alltid är ensamma. Möter bara någon enstaka person ibland. Promenera anses inte hälsosamt.   Kolla in bananerna, om ett par veckor färdiga att skörda och vem som helst kan ta, trädet v...

Av Inger Johansson - 25 juli 2012 15:34

Har inte bloggat på länge eftersom jag planerade att gå runt här och fota lite i området så jag kan visa Horizon Hills med alla fina hus och glada människor. Men jag glömmer alltid kameran dagtid och på kvällarna när jag tänkter blogga är det ju mörk...

Ovido - Quiz & Flashcards