Direktlänk till inlägg 28 juli 2011

hund och radiusfraktur

Av Inger Johansson - 28 juli 2011 12:32

jaha, dagens blogg ser konstig ut, jag bröt armen i morse och klarar inte versaler då jag får skriva enhänt. 


egentligen började historien ca kl 6 på morgonen i går, då kom vakterna med en mager lealös smutsig och totalt utmärglad valp.  jag fick mata den med en sked med grädde+varmvatten, efter några skedar började han lapa själv. den skakade hela tiden. jag gav den sen 2 kyckling hotdogs vilket den åt. sen försvann den bakom en soptunna där han sov till lunch. han var så skygg men började ty sig lite till indy och tintin, jag kunde inte röra honom förrän senare på eftermiddagen. då gav jag den lite ris vilket han också åt som en högpresterande dammsugare. sen åkte jag tii en vet och köpte specialschampo mot löss, loppor och skabb samt frontline spray. hem och badade honom utomhus sprayade därefter hela hunden, inkl in i öronen. huden hänger fortfarande över revbenen och man kan ännu inte se någon mage,    bilden talar för sig själv, suck   sover mätt bakom soptunna   poppy har jag börjat kalla honom, först var han bara puppie dvs valp  kan jag kasta ut honom igen eftersom jag verkligen inte behöver en hund till, självklart inte


i går kväll tog jag med tintin o indra till övervåningrn o stängde ut valpen. han hade då tippat en korg full med torr tvätt upp och ner och bäddat med handdukar och mina trosor. det är fortfarande hans bädd. mitt i natten bötjade han först gnälla, sedan skälla, jag gick ner och gav honom en ny liten skål grädde med varmvatten, därefter somnade han o sov till vi gick upp i morse. när jag öppnade huset var han som tokig. in o rev sönder en sop påse i en korg på golvet sen hängde han bokstavligt i mina kläder. han viker inte från min sida. dock råkade jag tll slut snubbla över honom och ramlade och bröt min handled ganska illa. 40 gr felställning + splitterfraktur på radiushuvudet samt en fraktu nära armbågen på ulnae. radius är benet mot tummen och ulna benet mot lillfingret.


var tll ortoped som efter rtg sa att jag fick själv bestmma om han bara skulle dra frakturen rätt och gipsa eller om jag skulle opereras. tog det första. felställningen var 40 grader - väldigt mycket. för dyrt med op tyckte jag och ort ansåg att infektionsrsken är stor pga klimatet, läkaren och två sköterskor skulle dra, jag fick 2 alvedon, trodde inte det var sant när dom skulle börja och jag påpekade att han inte sprutat bedövning i frakturen än . fanns ingen bedövning på mottagningen, alvedon är mycket effektiv smärtlindring ansåg ortopeden och dom skulle bara behöva dra i 10 min. dom drog i 20 min, jag kräktes efter en stund pga mycket svår smärta, sen svimmade jag men kvicknade till på några sekunder. en pärs, kontrollrtg efter traktionen såg ganska bra ut men då såg man bättre krosskadorna i frakturområdet. är nu gipsad från mitt på handen och upp till mitten av överarmen och skulle börja flytta idag. väntar med flytten till efter kontrollen i morgon. fy vilken otur.


nåväl, har nu fått nycklar till nya huset o åkte dit från ortopeden o övervakade installation av kylskåp, tvättmaskin mm, i morgon, lite fixa i nya huset, packa lite här sen återbesök ort mellan kl 3-5   -  konstg tid. 

 
 
Ingen bild

Petra

28 juli 2011 17:13

Hej!
Men vad har du råkat ut för....inte kul och vilken smärta ! Känns som du har mer motgångar än nödvändigt ;- )) Tänker på dig ! Kram Petra

Inger Johansson

29 juli 2011 06:34

det kunde varit ett ben, mycket värre

 
Ingen bild

Christoffer (din son)

31 juli 2011 16:59

Jag har ju sagt att detta händer om du inte kan hålla dig nykter lite oftare.

Inger Johansson

2 augusti 2011 23:26

Lovar söka för mina alkoholproblem, problemen är dock att jag i princip inte dricker eller knarkar, var söker man för det?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inger Johansson - 19 augusti 2012 12:28


Idag har nästan hela dagen bara runnit på utan att jag orkat ta mig samman och göra något alls. Tror tröttheten och nedstämdheten är pga nästan sömnlös natt med fyrverkerier till fyra i morse. Ändå, tvingade mig själv att gå ut och vattna är rädd om ...

Av Inger Johansson - 18 augusti 2012 13:48

Så här förbereder sig grannarna som är kineser för att ikväll fira, och säkert försöka överträffa några andra grannar som är malay dvs muslimer. Idag är första dagen av Hari Rays Puasa och i morgon andra och sista dagen. Det innebär slutet på Ramadan...

Av Inger Johansson - 6 augusti 2012 15:18

Visst vore det trevligt att kunna ta en dush innan man lägger sig när temperaturen, som alltid, har varit över 30 grader hela dagen. Men sån lyx har inte jag. Fick för mig häromdagen att nu ska jag göra något åt det dåliga vattentrycket i hela huset ...

Av Inger Johansson - 26 juli 2012 04:19

    Några bilder från vår morgonpromenad där vi nästan alltid är ensamma. Möter bara någon enstaka person ibland. Promenera anses inte hälsosamt.   Kolla in bananerna, om ett par veckor färdiga att skörda och vem som helst kan ta, trädet v...

Av Inger Johansson - 25 juli 2012 15:34

Har inte bloggat på länge eftersom jag planerade att gå runt här och fota lite i området så jag kan visa Horizon Hills med alla fina hus och glada människor. Men jag glömmer alltid kameran dagtid och på kvällarna när jag tänkter blogga är det ju mörk...

Ovido - Quiz & Flashcards