Alla inlägg den 4 juli 2011

Av Inger Johansson - 4 juli 2011 00:44

Ja, man kan nästan skriva en hel blogg om vatten i Malaysia. Här finns ingen diskmaskin och jag råkade gå förbi en affär som sålde hushållsmaskiner och gick in för att få veta priset. Dom visste inte vad jag talade om, en maskin som diskade?? Frågade Nancy när jag kom hem och hon förklarade att eftersom det är så billigt med hemhjälp betalar alla med pengar ett hembiträde och alla andra skulle ändå inte ha råd med en diskmaskin. Hon har inte heller någonsin sett en diskmaskin i Malaysia eller ens i Singapore men hon har varit i London så hon vet vad det är. Själv tror jag det beror lite också på att dom ju normalt bara har en temperatur på vatten nämligen ca +32 grader dvs samma som utomhus.Disken skulle inte bli ren.  Man har bara en kran, allt vatten är samma temperatur förutom i duschar i dyrare hus för där har man något som värmer upp vatten. Dom flesta malajer kommer aldrig i kontakt med annan temperatur på vatten än än det jag kallar tropik kallt. Nu vet jag varför tvätt aldrig blir riktigt ren, ALLT tvättas i 32 grader. Jag kör vittvätt och har inte kunnat fatta varför inte några flottfläckar på en ljus topp inte försvinner. Det finns olika tvättprogram men inget baseras på temperatur utan om man vill att det ska centrifugera eller inte. Måste leta upp något fläckborttagningsmedel att ha på före tvätt annars har jag snart inga kläder kvar som är "rena". Har rivit sönder myggbett och fått små blodfläckar på såväl örngott som lakan, dessa är nu permanent intvättade :(

Diska är också ett problem. Man får hälla diskmedel i ljummet vatten och diska så gott det går. Detta vatten dricker dessutom de flesta malajer. Det konstiga är att jag insett att man inte kan dricka enbart iskallt vatten, då dricker man för lite. Själv slår jag dock upp kallt vatten och dricker halvljummet. Dricker även kranvattnet om flaskvattnet är slut men det smakar starkt av klor men det är väl orsaken till att det duger som dricksvatten.  Nu är i alla fall vattenläckan i väggen mellan ett badrum och ett sovrum fixat permanent.

 En kran installerades rakt igenom kaklet och där rinner det nu vatten konstant, alltså läcker röret i väggen fortfarande.

Vad ska man säga?? 


I går träffade jag en mycket trevlig granne, på deltid, som heter Rosmila, även kallad Mella när jag var ute och fotade en jättesöt katt.

   Hon och hennes familj har ett hus här i Taman Laguna som dom bor i på helgerna annars bor dom i Woodlands, Singapore så barnen ska få hela sin skolgång i Singapore utan att behöva pendla. Hon bjöd mig att hälsa på i deras hus i Singapore nästa gång jag var där och i går kväll hade jag fått ett mail från henne med adress och instruktioner hur jag ska hitta dig. Ska nog hälsa på någon gång, hon var verkligen intressant. Det är mycket lätt att bli bekant med människor här eftersom alla är så öppna och gärna inleder samtal. Rosmila är muslim men täckte inte huvudet och brydde sig inte om att hon kom i kontakt med hundar så man blir inte riktigt klok på det här med religion men jag antar att det beror på om man är utövande muslim eller bara född in i det utan att ha kunnat protestera. 

Förra veckan gick jag in i en djuraffär för att köpa lite leksaker och hundgodis till mina husdjur. Jag önskar att jag inte gjort det. Råkade titta åt sidan när jag plockade bland varorna och där satt en rad med burar med en hundvalp i varje. Burarna var så små att valpen knappt kunde vända sig eller stå upp. Valparna såg helt utsvultna ut, råkade få ögonkontakt med den närmaste och blicken kommer att förfölja mig i tankarna för evigt är jag rädd. Nancy påstår att man ofta hör om att dessa valpar som är till försäljning aldrig matas utan hinner inte någon köpa dom innan dom svälter ihjäl gör man sig av med dom och skaffar nya. Hundarna är billigare än hundmaten som är samma som vi köper i Sverige, dvs Hills eller andra sådana märken så den är förhållandevis dyr här. Jag klarar knappt att tänka på detta, skulle gärna köpt dom 4-5 valparna som fanns där eller åtminstone den jag fick ögonkontakt med men det är svårt att ha hund i det här landet. Dom som har hund här på området och som verkligen tar hand om dom släpper ändå aldrig in dom i huset utan man låter dom springa fritt hela dagarna och på kvällarna stänger man in dom på tomten. Dom är dock välnärda, rena och fina så dom har det bra på sätt och vis. Jag kan dock inte behandla en hund så heller. Nu kommer jag aldrig att sätta min fot i en djuraffär igen utan får laga min egen djurmat vilket jag oftast gjort förut också, brukar bara ha lite torrmat i reserv om jag inte orkar laga mat vissa dagar och eftersom jag tror torrmaten är nyttig och mina hundar gillar den. 

Idag har Nancy och jag en hel del ärenden att uträtta men jag har kommit på ett jättebra sätt så hundarna kan hänga med i bilen utan att bli kokta. Jag har två uppsättningar bilnycklar så när jag kommer till en parkering lägger jag min automatväxlade bil i P och låter motorn vara på + AC fortsätta på kallaste med full fläkt på, drar för säkerhets skull även åt handbromsen och låser bilen utifrån med andra sättet nycklar och där kan hundarna vänta i en sval bil. Inte särskilt miljövänligt men i det stora hela i det här landet gör det inte mycket skada och mina hundar blir lyckliga när dom slipper vara ensamma hemma. Dom behöver så klart sitta max 30 min själva i bilen, så idag får dom nog vara ensamma hemma ett par timmar. Helt OK nu sen dom kan gå fritt mellan hus och tomt, tycker jag, men dom ser ändå jätteledsna ut när jag lämnar dom. 

Ovido - Quiz & Flashcards