Alla inlägg den 5 juli 2011

Av Inger Johansson - 5 juli 2011 12:12

 Så här glad är faktiskt Nancy så gott som alltid. Här handlar vi kläder (jag) grönsaker (Nancy) och frukt (båda). Här är vårt matbord. Jag var alltid försiktig med att äta ute på marknader och gator när jag var på semester men inser nu att dom står på plats och lagar maten så den är nylagad. OK hygieniska förhållandena skulle inte godkännas i Sverige men så är Sverige lite tråkigt ibland :) Smakar utmärkt och man blir mätt för 10 kr och bäst av allt man blir aldrig sjuk mår utmärkt av maten. Malaysisk mat är inte särskilt kryddstark om man aktar sig för den indiska delen av den men smakar gott.       Fong är prutandets mästare. Hon verkar ofta lite virrig men tro mig hon vet vad hon gör - för det mesta!     Bilderna ovan är på övergången mellan Malaysia och Singapore om man inte kör bil. Många parkerar under detta köpcentra och går igenom en dörr som leder till en bussparkering så åker man buss över bron till Singapore centrum om man inte behöver sin bil.  Vi var dock bara här och shoppade lite och åt på en god, men ganska dyr restaurang för att vara i Malaysia. 


Så ska jag inte hålla er på sträckbänken längre utan berätta om det viktigaste, vädret!! Det är samma varje dag och natt. Luftfuktigheten ofta runt 98%. En regnskur ca varannan dag, en dag regn hela dagen men ca varannan dag sol hela dagen och då blir det fram på eftermiddagen svårt att göra något, allt går i slow motion. Idag en sådan dag. Kl är nu halv sju, kl 7 börjar det mörkna och efter 15-20 min är det helmörkt. 


Tror att vi är nya utflyktsmålet här i Taman Laguna. I söndags kom hela familjer och stod utanför grindarna och staketet och tittade på hundarna. Dom flesta har aldrig sett så små hundar, alla hundar här är i storlek som en boxer ungefär. Vissa fick tillstånd att klappa dom genom spjälorna i staketet men dom flesta nöjde sig med att titta. Det var tom pappor som lyfte upp småbarn, om det var för att dom skulle se bättre eller för att inte en av mina bestar skulle kunna klämma sig ut genom 5 cm spjälor, och attackera, vet jag inte. Tycker lite synd om Tintin och Indy, dom får upp hoppet varje gång barnen ropar deras namn och tror dom ska få komma ut och leka, men icke. När dom kinesiska barnen på gatan kommer in och leker med dom på tomten är det jätteroligt verkar både hundar och barn tycka. Jag vet nu att huvudorsaken till  hundrädsla är att nästan alla vet någon som blivit hundbiten och dött av rabies så jag får försöka vara lite mer förstående. 


I morgon kl 18 är det premiär för mig på den löjligt populära fiskrestaurangen alldeles bakom vårt område. I mangroveträsket intill restaurangen finns enstaka saltvattenkrokodiler som lär vara enormt stora och som decimerar hundflocken då och då, som håller till där. Tror mina små ögonstenar får vara hemma medan jag går ner och äter hummer. Rapport och bilder kommer i morgon.

Ovido - Quiz & Flashcards