Alla inlägg den 17 juli 2011

Av Inger Johansson - 17 juli 2011 12:14

Det mest dramatiska som hänt idag är att jag hoppade högt närjag öppnade en skåp dörr och den här lilla kackelackan föll ner på bänken.  Antingen dog den av hjärtstillestånd till följd av mitt skrik, eller så bröt den nacken i fallet eller var den redan död och låg lutad mot insidan av skåpdörren så den föll ut när jag öppnade. Ett litet mysterium.


I morse på morgonrundan följde Fong med som tur var, för annars hade ni fått en bloddrypande berättelse om en krokodil som korsade vår väg. Den var stor men inte jättestor, nu förklarade Fong lugnt att det var ingen krokodil utan en "tjingtjong" eller vad hon sa på mandarin, inte bara skulle jag behöva vara duktig på malaj, även mandarin skulle vara en tillgång. Hon berättade vidare att dom var veganer men att fiskare gärna dödade dom och åt, mycket fint kött enligt Fong. Tror jag avstår från att prova. Det där att dom är så ofarliga vet jag en ung dam som nog inte skriver under på, hon blev attackerad av en när hon snällt satt vid ett trädgårdsbord i mellan- eller syd amerika. Du känner nog igen dig Magda om du läser det här. Kanske skulle jag äta en i alla fall för att hämnas den attacken? Hundarna var lösa men tro mig, dom jagade inte odjuret, Tintin låtsades inte se den (men i så fall har han blivit blind den var vara 4-5 m framför oss) medan Indra tvärstannade och bara tittade till den var borta ner i mangroveskogen. 


I morgon ska jag ta med kameran på morgonrundan och fota lite apor, dom är roliga utom när dom gallskriker och låter som ungar som slåss. Man ser dom ibland pila över vägen genom att springa på elledningar som korsar vägar. Ganska smart egentligen slipper dom den vansinniga trafiken.


Idag när inget särskilt hänt kan jag berätta lite mer om trafiken. Ni vet det vi kallar hatthylla bak i bilen, den är i Malaysia babyhylla. Man lägger ofta ett spädbarn där om dom sover. Inte på något sätt hålls dom fast, i bästa fall ramlar dom väl bara ner i baksätet vid dom ständiga inbromsningarna. Alla större barn klättrar omkring hur som helst i bilarna, en bilkudde eller barnstol har jag ännu aldrig sett. Jo förresten, jag har faktiskt sett något spädbarn i en slags barnvagnsinsats som sätts fast i bilbälte men det är nog bara en gång vid ett köpcentra. Absoluta majoriteten sitter inte fast. En MC som kommer och kör om i ca 100 km kan ha en hel familj, mor, far och upp till tre småbarn alla utan hjälm. Här på gatan bor också en man som alltid STÄLLER sin lilla son 2-3 år i en korg som är för liten för att barnet ska kunna sitta i den. Korgen hänger fram på styret på pappans (antar jag det är)  MC och så fräser han iväg i full fart. 


Har fallit till föga och öppnat Nicks mail och även talat med honom i tel idag så vi ska iväg och titta på två hus i morgon, ett i Horizon Hills och ett i Eco Garden. Rapport kommer men som jag vet att jag sa för ett tag sen, här är man aldrig säker förrän alla papper är påskrivna, om ens då. 


Hoppas allt är väl med alla i Sverige, ni får gärna skicka ett mail emellanåt så jag får veta lite hur ni har det också, ett par stycken per vecka brukar jag få och det är jättekul. 

  

Ovido - Quiz & Flashcards