Alla inlägg den 21 juli 2011

Av Inger Johansson - 21 juli 2011 06:20

Om nu alla håller tummarna för mig flyttar jag in i nytt hus i Horizon Hills, 1 augusti. Om ett par timmar ska jag skriva på papper men jag har varit med förr så allt kan hända. Gissa vilket hus jag ska hyra:

   Nr 1  Nr 2

Nr 3


Alla tre är faktiskt fina exempel på traditionella Malaysiska hem. Dom är nästan alltid pastellfärgade och man håller fint på tomten, hur det ser ut inne är det nog bäst att inte veta. Jag har varit inne i det första huset som tillhör vår biltvättare/rörmokare/landskapsarkitekt och det liknar inget jag kan jämföra med. Kändes inte artigt att börja fota inomhus men väldigt lite möbler, mest låga bord och kuddar som låg på någon slags träplattor, mat lagas över öppen eld, var röken tar vägen kunde jag inte se.


Jag  har fotat husen i brist på apor. Man hör dom hela tiden och när jag kör bil eller inte har kameran tycks dom vara lätta att se men tydligen är apor inga linslusar så när jag bär på kameran försvinner dom. 


Tror jag går upp och tar mitt-på-dagen duschen nu och stannar inne i AC till jag ska åka eftersom jag vattnat och varit ute hela fm så jag är sjöblöt själv, mest svettig antar jag. Just nu sitter jag ute i skuggan och bloggar så det är lite svårt att se så ha överseende med ev konstigheter.  


Ha!!! Det gick vägen. Kontraktet är påskrivet, någon av dom närmaste dagarna ska huset städas och jag har blivit lovad att jag ska få veta när städarna är där så jag kan åka dit och peka. När jag frågade om dom rengör inne i skåp såg mäklaren chockad ut, och kom med samma svar jag hört förut, behövs inte det är skåp med luckor. Men, försökte jag, jag öppnade några luckor och där såg smutsigt ut med döda insekter mm. Då kom vi överens om att jag nog skulle åka dit och övervaka städningen själv. När jag frågade om jag skulle betala extra blev mäklaren upprörd och förklarade att dom som städade fick mycket bra betalt från mäklarfirman, dom fick RM30 var (2 st) dvs ca 65 kr/person för flyttstädning av en närmare 200 kvm stort hus. Inte konstigt städningen blir därefter.


Efter kontraktskrivning åkte jag till en affär med massor av vitvaror och dom hade EN elspis, en Elektrolux med induktionshäll och ugn och en svensk flagga påklistrad framtill. Den kostar RM8.000 kr dvs 16.000 kr. Nu förstår jag varför jag inte sett en enda riktig spis. Tror dock jag får punga ut men den förmögenheten, jag kommer aldrig att känna mig hemma om jag inte har en riktig spis. Tvättmaskin och kyl/frys är dessto billigare, jag ska även sätta in AC på nedervåningen, där är bara 2 st jättestora takfläktar men dom nästan bara vispar runt varmluften tycker jag. En trädgård (inte mer än 350 kvm men ändå) där jag nog ska be storebror till min biltvättare komma och hjälpa till med att lägga nytt gräs sen ska jag göra det mesta där själv, ska bli jättekul. Ett dopp i områdets pool kan jag också få varje dag.


Efter att jag snabbt tittat på spisen kastade jag mig i bilen och åkte hem, väntar på en kille som ska byta ut routern och han skulle komma kl 17. Just nu är kl 20:01 och jag väntar fortfarande. Jag ringde honom kl 18 så han inte varit här för tidigt -jag måste ha kommit till Malaysia igår för att tro det. Nejdå sa han snart där. Ringde igen 19:30 då var han alldeles utanför området och skulle komma om ett par minuter. Nu en halvtimme senare börjar jag nästan undra men jag ska inte förebrå honom, inte skälla, inte vara sur, bara le och tacka för att han inte var senare. Jag håller på att lära mig. 


Hm just nu åkte polis med blåljus in på vårt område, gissa om vakterna får upp bommen snabbt  då. Mig veterligen är det bara andra gången sedan jag flyttat in, första gången var min eskort men den här gången har det inget med mig att göra. 




Jag flyttar alltså till Horizon Hills den 1 aug.   

Ovido - Quiz & Flashcards