Direktlänk till inlägg 22 juli 2011

Attackerad i djungeln

Av Inger Johansson - 22 juli 2011 13:08

Puh, jobbig dag. Tidigt i morse åkte jag till wet market och köpte färdig frukost och lite frukt och kyckling. Hem, väntade till kl 10 då åkte jag till möbelaffär och köpte säng mm för ena gästrummet. Hem så ringde Fong och frågade om jag ville följa med och äta lunch inne i centrum och hämta hennes systerdotter som går i en fin privatskola där och måste lämnas och hämtas av familjen dagligen, alla ställer upp. Ok vi stack till stan, åt kinesisk lunch, tro mig kinamat här påminner inte mer om kinamat i Sverige än att man äter ris. Den svenska är nog godare egentligen. Vi väntade på stranden rakt över gatan från skolan och jag tog några bilder så ni får se att det ser fint ut trots att allt är förstört vad gäller bad pga vattenföroreningarna.     Vi började prata med den lilla familjen som gick på stranden, dom kom från Förenade Arabemiraten och var här på semester. I morgon skulle dom åka 10 mil norrut på östkusten för att barnen skulle få bada. Själv gick den muslinska mamman, som var advokat, klädd i en skinnkappa!! i sol och denna värme.    Här kommer Fong, hon har just börjat tala med damen som sitter på stenkanten och ser väldigt malayisk ut men inte förstod ett ord vad Fong sa. Jag talade då engelska med henne vilket hon talade flytande. Hon är den arabiska familjens barnflicka och kommer från Filippinerna. Hon reser överallt med familjen på deras semestrar berättade hon. På andra sidan kan ni se hur nära Singapore är. Jag låter inte ens mina hundar bada i det här vattnet. Dock luktar det inte illa.   Jaha några egentliga bilder från djungeln blev det inte mer än här där vägen börjar smalna till stig och jag gick ca ½ tim till in på stigen till det var svårt att komma fram men då kände jag först på lukten att vi närmade oss vatten samt såg att det var mer mangrove än djungel. Nu hade jag tajmat så illa att kl var ungefär 6 på kvällen och plötsligt var det som ett dimmoln kom och omringade oss, mygg överellt. Nu är jag faktiskt svullen av alla myggbett men ändå var det nästan värst för hundarna, dom började gnälla och rulla sig på marken. Jag kom alldeles av mig med att fotografera och vi tog oss hem så snabbt vi kunde men det kändes som en evighet. Väl hemma dushade jag hundarna med vattenslangen utomhus och även mig själv där jag stod i shorts och linne (inte smart klädsel i djungeln). Hundarna kliar sig faktiskt inte så jag hoppas dom är OK. Ja, än så länge är det värsta jag har blivit attackerad av alltså mygg. Snacka om att spetsa till rubriken, hoppas ni trodde det var ett lejon eller tiger :D  Myggen ser ut exakt som svenska mygg men mini, kanske 1/3 så stora. Ungefär som människor i förhållande till mig. Jo, fick ett mail idag från World Wide Movers att fartyget med mina svenska tillhörigheter anländer till hamnen i Johor Bahru den 1 augusti men att det dröjer ett par dagar innan tull och allt är klart så dom kommer till mitt hus men det var ändå ganska perfekt. 

 
 
Ingen bild

Petra

23 juli 2011 19:18

Hej Inger!
alltid kul att läsa din blogg, det händer alltid mycket för dig! Peter hälsar dock att du har fel när det gäller kina maten..... den
är godare i Malaysia än i Sverige! Vi har just nu semester i skåne där det regnar översvämningar.... så vi längtar till värmen hos dig. Sköt om dig, kram Petra& Peter

Inger Johansson

24 juli 2011 10:42

Hej Petra!
Hälsa Peter att kinamaten här i alla fall är mer genuin. Mitt nya hus är så litet att jag undrar om några gäster törs komma :) "bara" tre sovrum + maids room, som jag ska ha som förråd eller skafferi eller vad man ska kalla det samt tre toaletter med dush kök och stort vardagsrum. Ca halva mitt nuvarande löjligt stora hus. Ni är så klart välkomna, kompisar till mig från Västerås ska komma i vinter, han älskar att spela golf och området har en toppenfin golfbana och Mimmi med döttrar älskar att bada så för oss tjejer blir det poolen och stranden lite omväxlande. Som jag sa tidigare är du, Peter och barnen mer än välkomna när ni känner för lite längre utflykt än Skåne och vädret är i alla fall pålitligare. Klart det händer mycket om man gör en stor affär av myggor men något måste man ju skriva om. Hoppas solen återkommer till Skåne som kan vara jättefint då. Kram Inger

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inger Johansson - 19 augusti 2012 12:28


Idag har nästan hela dagen bara runnit på utan att jag orkat ta mig samman och göra något alls. Tror tröttheten och nedstämdheten är pga nästan sömnlös natt med fyrverkerier till fyra i morse. Ändå, tvingade mig själv att gå ut och vattna är rädd om ...

Av Inger Johansson - 18 augusti 2012 13:48

Så här förbereder sig grannarna som är kineser för att ikväll fira, och säkert försöka överträffa några andra grannar som är malay dvs muslimer. Idag är första dagen av Hari Rays Puasa och i morgon andra och sista dagen. Det innebär slutet på Ramadan...

Av Inger Johansson - 6 augusti 2012 15:18

Visst vore det trevligt att kunna ta en dush innan man lägger sig när temperaturen, som alltid, har varit över 30 grader hela dagen. Men sån lyx har inte jag. Fick för mig häromdagen att nu ska jag göra något åt det dåliga vattentrycket i hela huset ...

Av Inger Johansson - 26 juli 2012 04:19

    Några bilder från vår morgonpromenad där vi nästan alltid är ensamma. Möter bara någon enstaka person ibland. Promenera anses inte hälsosamt.   Kolla in bananerna, om ett par veckor färdiga att skörda och vem som helst kan ta, trädet v...

Av Inger Johansson - 25 juli 2012 15:34

Har inte bloggat på länge eftersom jag planerade att gå runt här och fota lite i området så jag kan visa Horizon Hills med alla fina hus och glada människor. Men jag glömmer alltid kameran dagtid och på kvällarna när jag tänkter blogga är det ju mörk...

Ovido - Quiz & Flashcards