Direktlänk till inlägg 8 juli 2011

Kulturkrockar

Av Inger Johansson - 8 juli 2011 09:30

Nu måste jag skynda mig att skriva något så den hemska bilden av mig och mina myggbett försvinner i bakgrunden.


Håller på att förhandla med mäklaren för mitt blivande hus om hur vi ska fördela kostnaderna. Det hyrs ut "omöblerat" som jag skrev i tidigare inlägg, dvs bara skalet kan man säga. Inte minsta inredning. Det blir för dyrt för mig att köpa allt och hyran blir för dyr om ägaren ska köpa allt så jag har föreslagit att han installerar AC, varmvatten i badrum, tvättmaskin, kyl/frys och lite andra småsaker och jag köper spis med ugn (ganska ovanligt här men ett måste för mig), skåp i kök och sen sa jag garderober. Dock tänker jag snåla på det, bara en stor garderobsvägg i mitt sovrum, dom andra sovrummen får något spartanskt typ vädringsräcke eller liknande med galgar att hänga kläder. Lär väl inte ha gäster så ofta?? även om jag hoppas på det emellanåt. Så lovar jag att om jag flyttar tar jag inte med mig något mot att han inte höjer hyran. Mäklaren verkade tycka det här lät vettigt men hon måste förankra med ägaren. 

Dessa valpar i djuraffären ger mig grå hår. I morse var Nancy, Fong och jag på köpcentrat där dom finns och jag nekar gå nära affären för då kommer jag hem med dom hundar som finns där. Nancy, som också är stor hundvän gick dock in och kom ut och berättade att dom bara har två valpar, en är jättelik Indra men mindre och den leker i sin bur och verkar hur pigg som helst, den andra som jag såg förra gången som liknar en liten Lady från Lady och Lufsen, mår inte bra. Den har satts i en större bur berättade hon men den varken leker eller lägger sig ner och vilar, den vankar bara fram och tillbaka dom tre steg den kan ta, precis som isbjörnar i fångenskap sa Nancy. Den kan jag få billigt hade ägaren sagt till Nancy, som inte tror den överlever, men den andra kostade MR1.200 dvs ca 2500 kr. Men ingen här förstår, jag bryr mig inte om om jag ger dom min sista krona men jag kan inte ta den ena och inte den andra och det är inte lätt att ta ansvar för 4 hundar i det här landet. Tror inte heller Tintin skulle bli glad. Om jag redan bodde i nya huset skulle jag nog köpa båda, jag behöver ju inte be någon om lov. Men att köpa hund får inte vara impuls så trots att jag vet att åtminstone den ena verkigen far illa i sin bur, avvaktar jag. Önskar att jag kunde få ta in Tintin och Indra och träffa hundarna men det går inte. Att låna hem hundarna för att se om dom kommer överens går inte heller, aldrig i mitt liv skulle jag lämna igen en hund för att sättas i bur igen. Kanske kan jag göra som Cesar Milan i USA skaffa 25-30 hundar och bara leva för dom :) Nåja, den som lever får se. 

I morgon är det ett träningspass igen och från och med nästa vecka ska det utökas till två pass/vecka, lördag och onsdag. 

Jag är nu geniförklarad, jag kan tvätta bort blod på kläder. När jag river sönder myggbett händer det att det blir bloddroppar på kläder, nu senast mina ljusa shorts som jag älskar. Då ojade sig Mei och Nancy eftersom det inte går att tvätta bort. Jag visade att jag sprayade på Vanish (samma som i Sverige, jätteglad när jag hittade), därefter tog jag kylskåpskallt vatten och tvättade bort fläckarna. Inget svårt med det. Varför folk inte kan här är därför att dom anser att mellan 30-40 grader är "kallt vatten" så dom kör i maskin och då hjälper inte Vanish, blodfläckar bara permanentas. 

Tja, det var lite smått och gott från ett dygn då inte så mycket har hänt. Men i helgen ska jag göra en hel del :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inger Johansson - 19 augusti 2012 12:28


Idag har nästan hela dagen bara runnit på utan att jag orkat ta mig samman och göra något alls. Tror tröttheten och nedstämdheten är pga nästan sömnlös natt med fyrverkerier till fyra i morse. Ändå, tvingade mig själv att gå ut och vattna är rädd om ...

Av Inger Johansson - 18 augusti 2012 13:48

Så här förbereder sig grannarna som är kineser för att ikväll fira, och säkert försöka överträffa några andra grannar som är malay dvs muslimer. Idag är första dagen av Hari Rays Puasa och i morgon andra och sista dagen. Det innebär slutet på Ramadan...

Av Inger Johansson - 6 augusti 2012 15:18

Visst vore det trevligt att kunna ta en dush innan man lägger sig när temperaturen, som alltid, har varit över 30 grader hela dagen. Men sån lyx har inte jag. Fick för mig häromdagen att nu ska jag göra något åt det dåliga vattentrycket i hela huset ...

Av Inger Johansson - 26 juli 2012 04:19

    Några bilder från vår morgonpromenad där vi nästan alltid är ensamma. Möter bara någon enstaka person ibland. Promenera anses inte hälsosamt.   Kolla in bananerna, om ett par veckor färdiga att skörda och vem som helst kan ta, trädet v...

Av Inger Johansson - 25 juli 2012 15:34

Har inte bloggat på länge eftersom jag planerade att gå runt här och fota lite i området så jag kan visa Horizon Hills med alla fina hus och glada människor. Men jag glömmer alltid kameran dagtid och på kvällarna när jag tänkter blogga är det ju mörk...

Ovido - Quiz & Flashcards