Alla inlägg den 1 september 2011

Av Inger Johansson - 1 september 2011 13:54

Äntligen finalen på Hari Raya, Malaysikt nyår, i natt. Tyvärr har jag varit tvungen att ta Indy till vet och få sederande medicin mot alla raketer och smällare. Den funkar mycket bra. Hon fick en ½ tablett i går då vi var och firade hos f.d grannar i Taman Laguna, själva hundägare så fireworks var bannlyst. När vi skulle hem gick hon ut och kissade och hoppade själv in i bilen. Hon har fått den andra halvan i kväll och tittade nyss upp när hon hörde starten på en omgång raketer men brydde sig inte mer. Snacka om långhelg, dom har bakat ihop olika helger som jag beskrev tidigare. Nu kan vi "se fram emot" nyårsafton 31 december vilket också firas och sen kinesikt nyår i slutet av januari. Suck. Lite synd dock att Ramadhan är slut för hela månaden har man haft massor med Ramadhan rea.


Måste försöka fånga en underbart söt liten gul fågel på bild. Den är bara några cm stor och flera gånger har jag trott det var en fjäril till jag såg den nära idag. Den kvittrar inte utan piper som en mus. Ska bli lite mer flitig med min kamera så snart allt är planterat i trädgården. Ångrar att jag köpte häckväxter, förutom Bouganvillae som jag är jätteglad för,  har fått så mycket plantor och bl a ett ganska stort bananträd av olika vänner och grannar. Papaya och olika  kryddväxter har jag också fått. Kan inte komma över hur generösa och vänliga folk är (utom hundhatarna som jag ändå avskyr). 

Har nu kommit på ett nytt sätt att hämnas dom på gatan som tyckte det var löjligt att ta hänsyn till en hund. Vid 4-5 tiden varje morgon dom tre senaste dagarna sätter jag igång mitt bil larm. Varar ca 1 min och sen upprepar jag det, efter det hör jag vakterna komma knattrande på sina MC, då håller jag mig lugn en stund sen igång med larmet igen osv till jag känner mig ganska säker att ingen av dom som sköt raketer halva natten sover. Då somnar jag om ett par timmar. Ända sanna glädjen är skadeglädjen, så sant så sant. Vid sextiden är det sen dags för hundpromenaden förbi alla vakthundar i burar så dom skäller. Om en del ska hålla oss vakna och skrämma Indra till åtminstone ett varje helgnatt, ska jag väcka dom på morgonen. Det värsta är att åtminstone en av familjerna som gav mig plantor kör med smällare nattetid och jag väcker dom på morgonen men dagtid är vi trevilga mot varandra. Frun i huset sa idag att hon hoppas Indra vant sig vid raketerna nu och jag sa nej det har hon inte, så sa jag lite oskyldigt att jag förstår inte varför mitt bil larm går av så ofta på morgonen men att jag hoppades att det inte väckte dom, det gjorde det :D


Lugnare tider stundar kan jag tänka mig.



Ovido - Quiz & Flashcards