Direktlänk till inlägg 18 januari 2012

Vacker kinesisk vägg??

Av Inger Johansson - 18 januari 2012 08:03

Nu har jag köpt vikväggen. Tog med mig Fong vilket bäddade för en föreställning som var otrolig att se. Själv var jag tyst när Fong på mandarin frågade vad väggen kostade. Tydligen sa han 2400 ringit för då vek sig benen på Fong, hon sjönk dock lägligt ihop på en stol och inte golvet, jämrade sig och ojade sig så jag har aldrig sett något liknande. Köpslåendet pågick minst en kvart så jag tröttnade och gick runt och tittade på allt annat, slutligen kom Fong och tog i mig i armen och sa att jag kunde få väggen plus en tavla hon sett att jag tittade på som mannen begärde 380 ringit för, allt för RM1000. Yippiii, man ska vara kines när man gör affärer i det här landet, jag börjar få färgen och har färgat håret men min storlek och ögonen är för västerländska plus att jag inte kan ett ord av någon kinesisk dialekt. Nåja, börjar samla på mig en hel del kontakter, vilket man måste ha för att leva bra i det här landet. 

Här är några bilder, tyvärr framgår inte snideriet i väggen, ser alldeles platt ut på bilderna men mönstren är alltså utskurna för hand. Även tavlan är mycket tung så jag måste ha någon komma och hänga den åt mig.        

 
 
Kina

Kina

21 januari 2012 11:56

Oj, har läst ifatt på din blogg. Vad skönt att Tintin hämtade sig så han kunde få sin andra behandling och han ser ju som sagt väldigt pigg ut efter behandlingen. Jösses vad din trägård blivit fin och frodig. Härligt att kunna odla året om. Här har vi äntligen fått ett tunt lager med snö så det är i alla fall lite ljusare och mindre skitigt på vägarna nu :) Har jobbat en vecka på mitt nya jobb på Kvinnokliniken och det verkar vara ett bra ställe, så glad att jag fått yrkeskollegor.
Vikväggen ser helt fantastisk ut :)
Ha det gott!
Kram Kina

http://kinasvardag.blogspot.com

Inger Johansson

24 januari 2012 01:14

Ja, det är jätteroligt att sätta några frön eller en liten planta direkt i jorden och på några veckor är det en förhållandevis stor växt. Allt växer så det knakar men svårt med blommande växter som måste vattnas 2-3 gånger per dag pga stark sol och värme.
Verkar som ni har en onormalt mild vinter men det är både pos och neg kan jag tänka mig. Kvinnokliniken är antagligen en bra arbetsplats, själv var jag underläkare där för 25-30 år sedan så jag minns ingen :) Lycka till! //Inger

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inger Johansson - 19 augusti 2012 12:28


Idag har nästan hela dagen bara runnit på utan att jag orkat ta mig samman och göra något alls. Tror tröttheten och nedstämdheten är pga nästan sömnlös natt med fyrverkerier till fyra i morse. Ändå, tvingade mig själv att gå ut och vattna är rädd om ...

Av Inger Johansson - 18 augusti 2012 13:48

Så här förbereder sig grannarna som är kineser för att ikväll fira, och säkert försöka överträffa några andra grannar som är malay dvs muslimer. Idag är första dagen av Hari Rays Puasa och i morgon andra och sista dagen. Det innebär slutet på Ramadan...

Av Inger Johansson - 6 augusti 2012 15:18

Visst vore det trevligt att kunna ta en dush innan man lägger sig när temperaturen, som alltid, har varit över 30 grader hela dagen. Men sån lyx har inte jag. Fick för mig häromdagen att nu ska jag göra något åt det dåliga vattentrycket i hela huset ...

Av Inger Johansson - 26 juli 2012 04:19

    Några bilder från vår morgonpromenad där vi nästan alltid är ensamma. Möter bara någon enstaka person ibland. Promenera anses inte hälsosamt.   Kolla in bananerna, om ett par veckor färdiga att skörda och vem som helst kan ta, trädet v...

Av Inger Johansson - 25 juli 2012 15:34

Har inte bloggat på länge eftersom jag planerade att gå runt här och fota lite i området så jag kan visa Horizon Hills med alla fina hus och glada människor. Men jag glömmer alltid kameran dagtid och på kvällarna när jag tänkter blogga är det ju mörk...

Ovido - Quiz & Flashcards