Direktlänk till inlägg 29 augusti 2011

Mord i tankarna

Av Inger Johansson - 29 augusti 2011 14:14

  Jaha, så här ser alltså min handled ut nu för tiden. Inte mycket att göra åt och det är inte därför jag har mord i tankarna (då fick det ju bli självmord).


Jag är heligt trött på fyrverkeri. Enligt Malaysisk lag är det förbjudet men bor man i "finare" områden är man skyddad, polisen skulle aldrig komma in här och göra något åt dom som bor här så nu har vi haft smällare, raketer och annat otyg som skrämmer slag på Indra och säkert andra hundstackare både dag och natt sedan tisdags, alltså inne på sjätte dygnet och det kommer inte att ta slut förrän 1 september. Jag kan inte hålla isär alla helger nu men det är "Mooncake day", Malaysiskt nyår, Malaysias nationaldag, finalen på Rhamadan mm. Alltså helg från 23 aug - 31 aug och VARJE dag ska firas med raketer. Jag har varit ner till vakten och krävt att dom stoppar folk och dom lovar försöka, har inte märkt någon skillnad, jag har snällt bett några som faktiskt gick att tala med om som slutade men jag har också skrikit otidigheter till några som höll på att skratta ut mig när jag talade om rädda hundar. Tyvärr finns flera hundra hus här så jag kan inte påverka mycket men min närmaste omgivning har jag fått stopp på utom en idiot som jag funderar på hur jag ska kunna hämnas. När mina hundar far illa är jag inte nådig att tas med. Eftersom jag är morgontidig gick jag i alla fall förbi där tio min över fem i morse och såg till att gå nära alla gårdar där det gick vakthundar och burar i vilka hundar satt så hela gatan säkert vaknade då jag lyckades få minst 10-15 hundar att skälla inkl mina egna som rycktes med och hade jättekul. Vi gick hem ca ½ tim senare och upprepade samma sak, kanske hade idioten lyckats somna om då så jag fick lite hämnd i alla fall. Känns ändå inte tillräckligt, kan jag få lite idéer men dom får inte vara olagliga, är rädd för Malaysiska fängelser. En man blev nyligen dömd till livstid i fängelse för sodomi dvs han var homosexuell och när jag kommenterade att det dels var löjligt att döma honom alls och ffa var straffet helt otroligt, fick jag veta att livstid faktiskt inte är så länge eftersom inte många överlever mer än max ett par år i fängelse. Också ett sätt att se på det hela. 

Pga alla dessa helger har jag inte fått hjälp att få ner mina jättefina bouganvillae i jorden än men enl trädgårdskillen är det inga problem, varje buske står i en egen plastkruka och jag kan bara slå på lite vatten dagligen. Det är fem olika färger, gissa om jag tror det blir fint när dom vuxit upp. Jag har ju sett ett par meter höga bouganvillaehäckar faktiskt tom det dubbla, och dom är otroliga när dom är fulla med blommer. Fick veta att Bouganvillae blommar i omgångar, blommar ett par mån sedan ramlar alla blommor av och det kan ta en månad till dom är fulla med blommor igen och under den tiden växerhäcken fortare, sen blommar dom ett par mån igen. Den andra häcken vet jag inte namnet på den liknar mer små träd och den ska formklippas eller KAN formklippas. Bambu blir det bara några stora i stället för en häck, har blivit varnad att man måste hålla koll på en bambuhäck hela tiden eftersom den kan växa som ogräs och ta över gräsmatta och rabatter och nu har jag sett ett sånt exempel, ser jobbigt ut. Och Stefan, jag vattnar och vattnar nya gräsmattan, har ju skrivit om skyfall var och varannan dag, men nu några dagar har inte en droppe kommit och jag tycker solen riktigt bränner min gräsmatta. Vattnar ca 1½ tim morgon och kväll. Sandra önskar mig en vattenspridare i present förutom keramikrent. När Lasse och Maire kommer ska dom ha med sig skärskiva till min hushållsassistent :)

Jaha, nu är det nog dags att sluta och hålla i Indra som börjar bli orolig igen, jag tror hon har förväntasångest den kraken för nu har det faktiskt varit tyst i flera timmar.

 
 
Ingen bild

Sinnika

29 augusti 2011 16:11

Kära nån då, det var inte bra!
Så illa med din underarm, hoppas verkligen det läker till det bättre och att du kommer använda armen/handen mer än vad prognosen sagt. Gräsmattan blev jättefin och med en massa vatten kan det inte bli annat än ännu bättre :). Bougainvillea är väl drömblomman för många, tyvärr är det inte det mest optimala klimatet här. Det ska bli kul att få se planteringen så småningom, hoppas bara någon kan hjälpa dig.
Nu ska jag laga en god kinagryta (nytt recept), hoppas det blir gott. Har vinkat av Kjell igen som snart sitter på ett flyg till Kina om några timmar. Från det ena till det andra. Fy bubblan vad det är fästingar här, plockar minst 10 st varje dag på varje hund.

Nej nu väntar min käre vän spisen...

Kram på dig och lycka till med nya jobbet som jag glömt grattat till :).

Inger Johansson

30 augusti 2011 02:14

Hej!
Armen är nästan helt läkt så den blir nog inte bättre men det är vänster som tur är så det fixar sig nog.
Vad gäller fästingar kan du väl prova ett Malaysiskt recept :) Här blandar alla, nu även jag, rå finhackad vitlök i hundmaten för att skydda mot gräsloppor och liknande elände som finns här. Fästingar finns faktiskt inte vilket är skönt. Vitlöken gör en hel del nytta enligt veterinären jag frågade även om den inte skyddar fullt ut men hundarna verkar gilla smaktillsatsen i deras mat.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inger Johansson - 19 augusti 2012 12:28


Idag har nästan hela dagen bara runnit på utan att jag orkat ta mig samman och göra något alls. Tror tröttheten och nedstämdheten är pga nästan sömnlös natt med fyrverkerier till fyra i morse. Ändå, tvingade mig själv att gå ut och vattna är rädd om ...

Av Inger Johansson - 18 augusti 2012 13:48

Så här förbereder sig grannarna som är kineser för att ikväll fira, och säkert försöka överträffa några andra grannar som är malay dvs muslimer. Idag är första dagen av Hari Rays Puasa och i morgon andra och sista dagen. Det innebär slutet på Ramadan...

Av Inger Johansson - 6 augusti 2012 15:18

Visst vore det trevligt att kunna ta en dush innan man lägger sig när temperaturen, som alltid, har varit över 30 grader hela dagen. Men sån lyx har inte jag. Fick för mig häromdagen att nu ska jag göra något åt det dåliga vattentrycket i hela huset ...

Av Inger Johansson - 26 juli 2012 04:19

    Några bilder från vår morgonpromenad där vi nästan alltid är ensamma. Möter bara någon enstaka person ibland. Promenera anses inte hälsosamt.   Kolla in bananerna, om ett par veckor färdiga att skörda och vem som helst kan ta, trädet v...

Av Inger Johansson - 25 juli 2012 15:34

Har inte bloggat på länge eftersom jag planerade att gå runt här och fota lite i området så jag kan visa Horizon Hills med alla fina hus och glada människor. Men jag glömmer alltid kameran dagtid och på kvällarna när jag tänkter blogga är det ju mörk...

Ovido - Quiz & Flashcards