Alla inlägg den 28 augusti 2011

Av Inger Johansson - 28 augusti 2011 06:06

Kom hem från ortopeden för någon timme sedan. Han tog av gipset faktiskt utan protester sen fick jag gå på kontrollröntgen. Tror faktiskt både ortopeden och jag såg, när gipset kom bort, att det inte såg riktigt bra ut. Efter frakturen drog han den tillbaka trots 40 grader felvinkel så den låg nästan perfekt. Vid två-veckors kontrollen hade en glidning på 2 mm uppstått. Det är acceptabelt. Nu var glidningen 8 mm vilket är för mycket :(

Jag har tydligen använt handen alldeles för mycket fastän jag tycker jag varit jätteförsiktig. Nu kommer jag att få minst en 20-30% funktionsnedsättning. Har fått ett försiktigt träningsschema, en ortos (stödskena) som dock är lättare än gipset. Jag får inte lyfta eller bära ens 1 hg!!! Kan alltså inte ta tallriken i en hand och glas i den andra när jag ska sätta mig ute och äta. Jag som skulle plantera 20 st Bouganville i blandade färger idag för att göra en häck längs ena mursidan. Plantorna ser jättefina ut, rosa, vita, oranga, röda och lila/rosa. Får fixa hit någon "slav". Fy tusan vad deprimerande. 

Positivt är väl att jag kan skriva tvåhänt nu, jag kan ta av ortosen och tvätta mig, vänster hand/arm har inte blivit tvättad på fem veckor i den här värmen. Ja ja, jag ska inte gnälla, kunde varit värre men faktiskt också bättre. 

Skriver mer när jag känner mig lite mindre ur gängorna, förhoppningsvis framåt kvällen.



Ovido - Quiz & Flashcards