Alla inlägg den 10 augusti 2011

Av Inger Johansson - 10 augusti 2011 11:51

Bara en hand att skriva med är inte längre en ursäkt att inte blogga. Många utan någon hand lever, jobbar och säkert bloggar ändå. I baklänges kronologisk ordning:

Nedan entren till en jättefin restaurang vid havet dit jag i söndags blev bjuden på middag som heter duga. Det visade sig att Andy fyllt 29 år den gångna veckan och jag fyller 65 den kommande så dom slog ihop våra födelsedagar. Jag är nu adopterad aunt till Nancy och Fongs syskonbarn varav tre var med på middagen. 

     Sittande från höger Nancy, Fong, Inger, Mei och hennes man. Stående från vänster Debra, hennes pojkvän, familjens vän en präst, Andy och lillasyster. Ni märker alla jag inte kan komma ihåg namnen på.   Ä r inte mina kinesiska syskonbarn söta?  Debra med pojkvän.    Min favorit Andy   Det står så klart Happy Birthday, kan ni inte läsa?   3 "systrar", en jättestor och två små.  Mei och hennes jättetrevliga man som faktiskt diskar och gör mycket i hemmet trots heltidsarbete så det finns jämställdhet här också.    Verkade som prästen, som just kom tillbaka från Paris, vill värva Andy.   Här sjunger man Happy Birthday   Så här glad blir jag över en god tårta.  Det var absolut jag men min fantastiska lungkapacitet som blåste ut ljuset.


Middagen höll på i fyra timmar, mat bars in och ut hela tiden. Först så klart olika kycklingrätter, grillad, ångad osv. Sen en hel stor fisk inkl huvud, föjt av oliks mycket goda vegetariska rätter, nudlar, sojapajer innehållande riktigt kött, mm mm. En god sås vid varje tallrik som förhöjde smaken på allt gott och kamoflerade smaken på annat. Efterrätt mandelpudding med frukt, sen tårtan som var en dröm med choklad och cheesecake. Får inte glömma drycken, man bjöd hela tiden på VINÄGER. En del vinäger och fyra delar kokande vatten men jag lyckades övertyga servitrisen att jag måste få kallt vatten för så blandar vi vinäger i Sverige, innan vi lägger in gurkan. Mitt nya artiga jag sa inte det sista, bara tänkte. 

Huset börjar bli i min smak. Målat svagt gult i ett sovrum +  nedervåningen och trappen. Gardinerna ska hängas på fredag, jättefina tycker jag. Vita i hela nedervåningen och två toner gula i sovrummen. Mina möbler och prylar från Sverige skulle komma 1 aug, sen 4 aug sen 7 aug sen 9 aug och nu är dom i hamnen och ska bara genom tullen. Preliminärt kommer dom också fredag. I morgon kontroll rtg arm. Helgen förhoppningsvis ska bambuhäcken på hela insidan av staketet planteras. 


Hoppas nu allt är bra med alla släkt, vänner och bekanta i Sverige, att ni känner er utvilade och längtar tillbaka till arbetet :D

Ovido - Quiz & Flashcards