Alla inlägg den 24 augusti 2011

Av Inger Johansson - 24 augusti 2011 13:31

Jaha, nu har jag varit pensionär så länge att det är dags att börja jobba. Har en jättetrevlig ny, sen några veckor, vän här i Horizon Hills, som heter Olivia. Hon driver något som heter tuition center. Det är som en skola efter skolan för elever som är amitiösa, eller snarare har dom ambitiösa föräldrar. På eftermiddagar, lördagar, söndagar och kvällar har dom lektioner i små grupper för att bättra på sina betyg. Främst är det tre ämnen som gäller, engelska, matte och naturvetenskap (science). Matte förklarade jag att jag inte tänker utsätta några stackare för, dom kan säkert bättre än jag men engelska och science ska jag undervisa i på deltid. Tja, varför inte?? Inga svar tack!

Var hos frissan idag och skaffade mig en bättre frisyr för en enarmad. Är heligt trött på det hela, ska på återbesök till ortopeden på söndag - av alla dagar - och då ska gipset bort. Han sa att jag ska ha det två veckor till men jag tänker förklara att antingen sågar han bort det eller så tar jag avbitartången. Har redan gjort ett V i kanten nere vid PIP lederna (näst yttersta fingerlederna) så jag fått lite mer rörlighet i handen men skriva på datorn är jobbigt då gipset hela tiden skriver egna bokstäver om jag försöker använda båda händerna. På måndag har jag bett både Nancy, Mei och Fong att hänga med och bada, gissa om jag längtar, och idag sa Olivia att då följer hon också med. Det finaste med Olivia är att hon har en Jack Russel som heter Dino och så klart är ett charmtroll. Han är nästan helvit, tidigare haft en fläck runt ett öga men den har bleknat med åren. Här kommer en bild på Olivia när hon lär mig "Malaysisk pyttipanna" dvs fried rice, i mitt kök.   Man kokar ris sen steker man det i olja och fräser med lök, purjolök, vitlök, någon grönsak, lite köttfärs eller annat man har i kylen ex kyckling, smaksätter med soja och oystersås. Sist knäckte hon två ägg och rörde i för färg och konsistens. Toppengott.   Eftersom jag nu är vuxen har jag druckit min första kopp kaffe efter fyllda 65 år. Dricker en stor tekopp med kaffe varje morgon för att bli pigg. Två små teskedar snabbkaffe, en matsked socker, halv kopp kokande vatten samt halv kopp kall mjölk. Den blir ljummen så man kan dricka den fort som medicin. Jag blir jättepigg men det smakar hemskt. Dock blir jag inte längre illamående av smaken. 


Det är mörkt ute nu men när det ljusnar i morgon ska jag ta en bild av min trädgård, det är ingen vacker syn precis. Hela gräsmattan har tre flitiga killar och en tjej hackat upp med varsin liten ogräshacka. Dom har gått dubbelvikta 10-11 timmar per dag i sol och hetta i två dagar för att utföra detta. i morgon ska dom lägga sand sen jord och "riktigt" gräs som anses som lyx här. Några stenlagda gångar, plantera några palmer och bambu, sen ska dom gräva upp rabatter så jag själv kan plantera blommor vilket tydligen anses som mycket eccentriskt när man kan betala någon för att plantera. Att detta kan göras som en hobby har ingen fattat ännu, men jag tror dom flesta i området redan beslutat att jag är annorlunda men vaddå, jag är ju europé och det förklarar en hel del egenheter har jag förstått. 

Ovido - Quiz & Flashcards