Alla inlägg den 24 maj 2012

Av Inger Johansson - 24 maj 2012 05:59

Jag är upprörd! Har sett en trädgård på samma gata som Olivia bor som ser ut som en djungel. Ägaren bor i Singapor och är sällan här så det har fått växa vilt. Nu har dom röjt upp där och jag får veta att häromdagen "rymde" ett hembiträde och gömde sig där. Hon hittades inom ett dygn av security och återfördes till "ägaren". Dessa hembiträden som kommer från Indonesien, Vietnam, Brunei och Cambodia är slavar!! Jag förstod det inte men har funderat över att dom arbetar dag och natt. Går man ut tidigt på söndag morgon brukar dom vara ute och tvätta familjens två bilar ut- och invändigt. I många av hemmen finns många barn som dom helt sköter samt matlagning, städning av hus som är i genomsnitt 250 - 350 kvm stora, hålla rent ute, tvätt mm mm. Nu fick jag veta att mannen i huset tar hand om deras pass när dom kommer, dom får mycket låg månadslön eftersom dom har gratis mat- och husrum. Denna skickas till hembiträdes familj i resp hemland så dom inte ska ha pengar själva. Dom jobbar 7 dagar i veckan 24 tim per dygn. Inte alla har det så här måste jag påpeka men alldeles för många. Många blir slagna och våldtagna men dom kan inget göra om inte familjen hjälper dom. Går dom till polisen blir dom alltid tagna tillbaka därifrån dom rymt. När jag frågade om dom inte bara kan säga upp sig om dom inte trivs ser alla mina vänner på mig som om jag inte är klok. Nej, dom har ett kontrakt som är olika långa beroende på vad familjen säger, dom kan alltså hela tiden förlängas och påstår bara mannen i familjen att så har man kommit överens så säger lagen här att så är det. Dom är alltså slavar!! Olivia berättar att hon har haft två hembiträden som rymt trots att hon var snäll emot dom och aldrig slagit dom!? Hon nöjer sig därför nuförtiden med "part timers" som inte bor i huset. Min vän Jenny behandlar sitt hembiträde Paula som en familjemedlem (nästan) så som sagt, det gäller inte alla. 


Ni har väl alla hört talas om den världsberömda svenska sångaren Yohio? Varken jag eller Christoffer hade hört talas om honom när Olivia frågade men nu spelas han på radio, i köpcentra och alla unga tjejer jag talat med talar om hur "super cute" han är och dom älskar honom. Vad jag förstår har han gjort jättesucce ffa i Japan men även här i Sydost Asien. Här är bilder från youtube på honom

   

Ja, det är en HAN.  Vore kul att höra om hans hörs och syns alls i Sverige eller om han bara vänder sig till asiatisk publik. 





Ovido - Quiz & Flashcards