Alla inlägg den 5 februari 2012

Av Inger Johansson - 5 februari 2012 10:26

Nu är sommaren tillbaka på riktigt. Regnperioden är över och jag håller på att gräva upp och ska ändra lite i min trädgård. Efter skörden av bananer har jag sågat ner bananträdet . Har fått lära mig att efter en bananskörd kommer inte trädet att få fler bananer. 

Här ligger det nu alltså.

Men samtidigt som bananerna mognade började tre nya skott från trädet växa och inom några månader ska dom vara stora nog att bära en stock bananer. Min första skörd blev 64 bananer så jag fick så klart dela med mig, dom skördas nästan helt gröna och fick eftermogna inne ca 1 vecka. Söta och goda. Så här ser nya plantorna ut:  

På tal om frukt är det jättegod här, all frukt utom "durian" som är den inhemska befolkningens älsklingsfrukt men som jag nu fått veta i stort sett alla västerlänningar avskyr. Den luktar och smakar ruttna ägg. Själv smakade jag medan Christoffer, när han var här, höll på att dö av lukten så han vägrade ens smaka. Vi gjorde misstaget att köpa vår första frukt längs vägen och ta in i bilen. Fick köra länge med öppna fönster för att försöka vädra ut stanken. Annannas, papaya, olika meloner, drakfrukt och rambutan är dock alltid gott. 

Mina orkideer som är snart 8 månader gamla blommar jämt, vartefter en stängel blommat över kommer en ny. Dom står i vanlig stenkol, inte en jordgnutta och jag vattnar aldrig men dom får en del regn men ffa är fukten i luften plus sol och värme tydligen exakt vad dom vill ha.

 

   

Den här växten kan ingen här tala om för mig vad den heter så jag har döpt den till elefantöron, ni kan säkert se varför. Bladen blir 1-1½ m stora. Den planterade jag ner i jorden som en liten knöl utan några blad men efter två veckor började bladen växa.  

 

Här är en spretig buske men med så vackra blommor att jag bara låter den växa, också okänt namn.

 

Tänker nu skaffa lite vattenväxter, dom är så vackra och passar så bra i det här klimatet. Så fort man har vatten stående mer än en dag måste man ha en speciell slags fiskar i det för att motverka uppkomsten av mygglarver. Fiskarna är ca 1 cm stora. Det här är grannens kruka, någon slags näckros tror jag, han har en med röda blommor också men än så länge bara knoppar.    

Om det mot förmodande fortfarande finns någon kvar som orkar titta på alla växter ska jag visa min nässla som jag köpte i en liten kruka och satte uppepå grindstolpen. Den blåste ner och krukan gick sönder i första regnstormen (märks att jag är ovan) så jag tryckte ner den i jorden. Nu växer den som ogräs och jag har blivit varnad att gräver jag inte upp den kan den ta över som just ett ogräs, men den är ju så grann!

Det jag lyckats sämst med är mina bouganvillae som jag hoppats så mycket på och ser så vackra i alla andras trädgårdar. Dom vill aldrig blomma, jag har fått rådet att klippa ner dom till nästan bara någon dm och låta dom börja växa igen och detta har jag nu gjort flera gånger. Här är den första som faktiskt börjar blomma men inte mycket att komma med när det är 19 plantor som inte blommar. Dom tar jag dock inget kort på förrän dom alla har förstått sin uppgift här i livet.    

Så några plantor som fortfarande står i krukor men inom några dagar ska jag plantera ut dom. Fick frön från en snäll kinesisk dam (som inte är så snäll på nätterna då hon håller på med fyrverkerier). Hennes blommar som stora buskar med helröda blommor och hon gav mig några torra små frön, mycket mindre än risgryn så resultatet är över förväntan. Åter ingen aning om dom har något namn.  

Slutligen en växt alla i Sverige känner igen men som även den växer ohämmat och snabbt här i värmen.    

Nog om växter för denna gång.

I går var jag med mina vänner Olivia och Joseph samt deras dotter som är på tillfälligt besök från Australien, till en koreansk restaurang jag absolut älskar. Nedsänkta grillar i alla bord där köttet, fläsk, biff och kyckling, grillas framför näsan på oss. Serveras sen med ris och en mängd små rätter och olika såser, en del jättekryddiga, andra lite sötsura. Smask!

Vill här bara bjuda på lite omväxling från den omtalade kylan i Sverige och hela nord Europa, talas tom om här på nyheterna men när dom säger -20 grader har jag talat med fler som tror dom menar plus 20 grader och ändrå huttrar människor här, så olika faller ödets  lotter.

Ovido - Quiz & Flashcards