Direktlänk till inlägg 6 oktober 2011

Flygande tefat mm

Av Inger Johansson - 6 oktober 2011 06:17

Jodå, vi lever och har hälsan, både jag och mina trogna vänner Tintin och Indra. Har börjat få lite struktur på tillvaron, huset är snart möblerat tillräckligt förutom ett tomt gästrum men jag har inte bråttom. Trädgården är jätterolig att pula i men hett, måste hela tiden ta trädgårdsslangen och duscha medan jag rensar ogräs mm. Har då på mig shorts och linne men kläderna torkar igen på kroppen på ca 10 min. Glömde en gång att jag hade min MP3 i fickan och den la av men efter ett dygn fungerade den igen. Min förra MP3 tappade jag i en kopp the medan jag bodde i Sverige, och den hämtade sig aldrig. Förfärligt fuktkänsliga små tingestar tydligen.  Uppmanas hela tiden sluta med trädgårdsslangs spolningen över mig själv då jag kommer att få lunginflammation eftersom jag kyls av??????? Helt klart förstår inte en människa här vad det är att kylas av. Att svalka sig lite är inte samma sak men alla menar väl så jag bara säger OK OK och gör som jag vill, vilket jag ju alltid gör ändå.


På morgonen efter tuppen och gässen hos grannen väckt oss går vi snabbt på en morgonpromenad innan solen kommit upp ordentligt, efter kl 8 nästan omöjligt att gå någon längre sträcka. Sen hem och dusha och göra sig fin inför dagen. Vid 7-tiden på kvällen innan det blir helmörkt en kortare ca 20-30 min kvällspromenad. På dagarna springer hundarna på tomten och när dom blir för varma går dom in i ett svalt hus och kyls av. Dock märker jag att dom är utomhus större delen av dagen nu, dom har anpassat sig otroligt bra till värmen.


Jag brukar gå en kväll i veckan till Toastmaster vilket är en klubb där man lär sig att resa sig upp och tala i stora församlingar. Inte alls svårt tycker jag men vissa får visst hjärtklappning och darrar på rösten :) Mest kul men tror inte jag orkar hålla på i evigheter, fyller ingen riktig funktion anser jag. 


Jag undervisar två gånger per vecka, faktiskt mycket roligt. Nu ska jag ha några 14-åriga flickor som jag ska plugga "science" med det visar sig att ett kapitel handlar om människokroppen och fortplantningsorganen och då kan inte deras ordinarie lärare undervisa flickor för han är en man, tänka sig. Har slutat både att skratta och förundra mig över sådana här saker, det bara är så här. 


Här ska ni få se ett par bilder, den första har jag ingen aning om vad det är, såg ut som ett antal brinnande föremål som kom flytande uppe i luften, hann bara fånga ett med kameran. Tror inte på UFO så det finns säkert en bra förklaring men ingen jag frågat varken såg det eller kan säga vad det kan vara. Det är inte blixten, det hela liksom flöt sakta genom luften. Förslag??   NNästa bild är blasten från sötpotatis. Fick den av Olivia som är mycket förvånad att jag överlevt 65 år utan att äta vad jag tycker ser ut som ogräs, men ska vara både gott och mycket hälsosamt.  Ska nu hacka den och fräsa med smör och vitlök sen äta som grönsak till exempelvis kyckling och ris. Ja, ja, få se om jag överlever. Frågade efter sötpotatisen men den kokar Olivia och blandar ner i hundmat som hon också gör hemlagad. Blasten-människomat, rotfrukten-hundmat. I övrigt åker vi till wet market och köper frukt, grönt, fisk och kött ca 4-5 gånger per vecka, jag föredrar utomhusmarknader, inomhus är stanken fruktansvärd. Eftersom vi oftast åker mellan 8-9 på morgonen köper folk färdig frukost och äter där eller tar hem. Man äter riktig mat på morgonen, oftast grillade kycklingvingar och/eller kycklin ben (tro det eller ej) och supertunna nudlar eller ris. Själv kan jag bara inte äta så tidigt utan äter mitt huvudmål på dagen och på kvällen oftast frukt och vatten och ibland BaskinRobin glass. Äter gärna lokala banander 1/4 storlek av en "normal" banan, annanas, papaya, olika sorters meloner, jordgubbar som är lika goda som svenska mm som jag inte vet vad det heter på svenska men gott och billigt är det. Saknar god mjölk. Dom har tillsatser i precis all mjölk sen kallar dom den "Fresh milk" men den står sig 4-8 veckor och smakar inte alls gott. Dyr är den också ca 15 kr/liter så det finns bara mjölk i riktiga supermarkets, dom lokala små affärerna har bara mjölkpulver. Letade annan mjölk i Singapore men samma sak där minst en månad står sig all mjölk :(

Idag väntar jag på leverans av en billig bokhylla jag köpt för att sätta in dom få böcker jag tog med mig från Sverige samt stoppa undan routern  till datorn mm i.  I kväll ska jag undervisa 2 tim engelska till mycket små jättesöta barn. Fått veta att jag bör inte slå dom eftersom dom, dvs deras föräldrar,  betalar dyrt för att få extra undervisning medan man i vanliga skolan utdelar slag ganska liberalt ffa om dom är "dumma" och inte kan svaret på frågor åker elever på en smäll. Tänk er Sverige för 100 år sen. 


Ja, nu tycker jag att ni som läser mitt inlägg kan höra av er till mig och berätta lite om livet i Sverige också, det är jättekul att få lite nyheter då och då och tack till er som redan gör det.

 
 
Ingen bild

Petra

6 oktober 2011 19:25

Hej på dig Inger! Alltid kul att läsa din blogg, har saknat dig några dagar och funderat vad du haft för dig ; - )) Jag och min familj mår bra, Isac har precis börjat Hockey säsongen ( hans 2a) och tycker det är roligast att leka svarta man och själva hockey spelet är överskattat... så vi får väl se hur länge han fortsätter. Sebastian har börjat ekonomi programmet och tycker det är kul, tänka sig ! Själv fortsätter jag mina studier och ska till Stockholm nästa vecka, måste dock erkänna att jag inte är så motiverad... men har börjat räkna ner veckorna.
Vädret är typiskt oktober med regn och rusk, fortfarande finns gott om gula kantareller i skogen så vi gör en hel del skogsturer.
Sköt om dig i värmen! Kram Petra & Peter

Inger Johansson

8 oktober 2011 02:18

Hej Petra!
Fick jag önska skulle jag ta en dag i svampskogen där jag kunde ströva med mina hundar och leta kantareller i regnet och blåsten med en regnkappa och gummistövlar :)
Men bara en dag!!!
Vädret här är inget att orda om, alltid hett, men jag älskar det. Kl är nu 8 på morgonen så jag har just kommit tillbaka från morgonpromenaden med hundarna och när man mot slutet går i solen blir musklerna alldeles svaga. Vi skyller på värmen, inte åldern. Vid 7-tiden möter man många joggare här inne på Horizon Hills, senare går inte att röra sig snabbt. Kl 10 är vi ett gäng som ska mötas vid poolen och bada sen äter vi lunch där. I eftermiddag ska jag undervisa 2 tim, ganska kul. Låter som din familj har det bra, om nu inte Isac fastnar för hockey är det nog bara bra, finns mindre olycksdrabbade idrotter men dom måste få bestämma själva. Mina ungar provade sig igenom det mesta har jag för mig, från fotboll, judo, dans mm mm. Det dom sysslar med idag är Christoffer tennis, Tim squash och Deena all möjlig konstig idrott såsom bungy jump, segelflyg (som om hon inte flyger nog i jobbet) bergsklättring och paddla kanot längs konstiga isolerade vattenvägar i norra USA. Hon har antagligen den där genen det skrivs om när man måste ha spänning i tillvaron. Själv bara tränar jag det kinesiska dans/träningsprogram jag blivit så förtjust i här.
Så då är du färdig företagssköterska snart, måste vara skönt att ha det bakom dig. Jag tyckte min utbildning första året var jättejobbig och faktist i stora delar tråkig men dom flesta låter så entusiastiska att jag undrar om man inte ska säga det när man får gå utbildningen. Tror dock jag förstår precis vad du menar när du måste lämna familjen och åka på utbildning så ser du så klart fram emot att bli klar. Hoppas allt är bra på jobbet, att ni trivs med nya läkaren men du ser kanske inte så mycket av honom? Ta väl hand om din lilla familj och hälsa alla på AMG från mig, tänker rätt ofta på er.
Kram Inger

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inger Johansson - 19 augusti 2012 12:28


Idag har nästan hela dagen bara runnit på utan att jag orkat ta mig samman och göra något alls. Tror tröttheten och nedstämdheten är pga nästan sömnlös natt med fyrverkerier till fyra i morse. Ändå, tvingade mig själv att gå ut och vattna är rädd om ...

Av Inger Johansson - 18 augusti 2012 13:48

Så här förbereder sig grannarna som är kineser för att ikväll fira, och säkert försöka överträffa några andra grannar som är malay dvs muslimer. Idag är första dagen av Hari Rays Puasa och i morgon andra och sista dagen. Det innebär slutet på Ramadan...

Av Inger Johansson - 6 augusti 2012 15:18

Visst vore det trevligt att kunna ta en dush innan man lägger sig när temperaturen, som alltid, har varit över 30 grader hela dagen. Men sån lyx har inte jag. Fick för mig häromdagen att nu ska jag göra något åt det dåliga vattentrycket i hela huset ...

Av Inger Johansson - 26 juli 2012 04:19

    Några bilder från vår morgonpromenad där vi nästan alltid är ensamma. Möter bara någon enstaka person ibland. Promenera anses inte hälsosamt.   Kolla in bananerna, om ett par veckor färdiga att skörda och vem som helst kan ta, trädet v...

Av Inger Johansson - 25 juli 2012 15:34

Har inte bloggat på länge eftersom jag planerade att gå runt här och fota lite i området så jag kan visa Horizon Hills med alla fina hus och glada människor. Men jag glömmer alltid kameran dagtid och på kvällarna när jag tänkter blogga är det ju mörk...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

AMARAN


Ovido - Quiz & Flashcards