Alla inlägg den 22 oktober 2011

Av Inger Johansson - 22 oktober 2011 04:21

Det har blivit lite många fester och middagar för min smak men efter i kväll får det vara slut ett tag, och det blir det nog för jag har inte blivit bjuden någonstans eller själv bjudit hem någon den närmaste tiden. Var på en middag på ett stort hotell för ca 10 dagar sedan. Maten var det tradionella 8-rätters kinesmat dvs fisk, kyckling, fläskstek, tofu och annat vegetariskt, bläckfisk, musslor och andra skaldjur samt efterrätt. Till serverades hett vatten att dricka eller hett kinesiskt the som man då får utan både socker, mjölk eller citron. Skvalpig soppa hör också till. Väljer man ut det man tycker om och struntar i resten kan man få en god middag. Kallt vatten är svårare att förklara att man vill ha. När jag bad, lades några isbitar i det heta vattnet som då närmast kunde beskrivas som varmt vatten efteråt. Nåväl, vem behöver dricka. Talen var urtråkiga tror jag, dom var antingen på kinesiska eller på så dålig kinesisk engelska att det var svårt att höra vad man talade om. Eftersom det var traktens affärsmen var det väl hur man skulle få affärer att gå bättre och vad man skulle investera i. Inget problem för mig, inget att investera :)

En betydligt mer uppsluppen fest var jag på den 15 okt då en granne hade fest som hette duga. Över 100 personer var där, man hade öppnat tre angränsande grindar och dukat på alla tre uteplatserna + blockerat hela gatan med bord och pallar. Dekorationerna var mer påkostade än en svensk småstad till julskyltningen. Man hängde upp blinkande ljusgirlanger i alla färger längs hustak och staket och på trådar kors och tvärs över gatan. Bokstavligt 100-tals ballonger fanns, krukor med brinnande pinnar? marshaller mm mm. Det visade sig att i ena huset fyllde far i huset år och i ett annat fyllde förstfödda sonen 3 år. Jag kom med en fånig ask schweisiska chokladsjöstjärnor som jag gav Jenny som hade bjudit mig. Ingen märkte nog min avsaknad av födelsedagspresent då jag garanterar att 3-åringen inte hade en chans att hinna öppna alla sina paket före midnatt då jag gick hem. Antagligen öppnar han paket än. Här var inga 8 rätter, säkert om man räknat mer som 80 rätter. På varje gård, 3 st, stod 2 eller 3 stora grillar där man grillade skaldjur, kycklingspett, fläskfilé på spett, jättegoda grönsaker på spett  osv. Nudlar som var kokte eller stekta, tjocka eller smala, kryddiga eller mer normala serverades. Samma med ris. Brunt ris, vitt ris, kokt ris, stekt ris. Färsk frukt, grillad frukt och olika efterätter ofta varma konstiga men även jelly som man älskar här och då låter man gärna lite godis stelna in i jellyn. Tårtorna var underbara. Den vuxna hade en choklad-ost kaka som var det godaste jag ätit och pojken hade 2 stora fyrkantiga tårtor med bilder av populära leksaksgubbar på. Inte fullt lika goda som ost tårtan dock. Var bjuden kl 20 och stannade till midnatt, hade bestämt mig att inte vara den första som gick men bland dom första var jag ändå. Susanne som var där berättade att dom gick halv 4 på morgonen och då var fortfarande en hel del människor kvar. Gick inte att ta bilder på kvällen, trots alla levande ljus och blinkande girlanger var det ju kolmörkt hela tiden. Tänkte ta en bild av resterna när jag gick morgonpromenaden nästa morgon men döm om min förvåning då det inte fanns mycket spår kvar. Såg alla hembiträden som var igång med uppstädning, på en tomt stod alla bort hopvikta och ett hundratal pallar i staplar. Sopsäckar med papperstallrikar och allt avfall fanns också men nästan alla balonger och alla ljusgirlanger var borta och gatan redan rensad så bilar kunde köra igen. Tog ändå en bild men den säger inte så mycket. Det var i alla fall dom här 3 grindarna som var öppna och där festen pågick.   I går var jag ute igen och åt västerländs mat (mmmm gott) med Nancy, Jennie (inte Jenny, grannen), och Susanne. I kväll är jag bjuden på mer "formal dinner", undrar om jag ska bära balklänning :) Får i så fall sy en på ½ timme. Kl är snart 11 på lördag fm och jag ska undervisa 3-5 sen ska jag hämta upp Nancy kvart i sex. 

I går var det obehagligt på eftermiddagen då det var dags för "fogging" då alla måste vara inomhus (utom burhundarna så klart) men fönster och dörrar stängda minst en timme efter genomförd besprutning. Det är en liten lastbil med en ung pojke på flaket, som sitter i shorts och t-shirt utan så mycket som en ansiktsmask och sprutar en dimma av gift mot mygg. Som jag tidigare nämnt är alla mycket rädda för dengue så myggen bekämpas. Den unga killen gissar jag inte blir gammal. Han sitter i många timmar flera dagar i veckan och åker runt i olika områden och besprutar. Det är ett klass 3 gift. Vi fick nogrann information före. Stackars han, bilföraren och alla djur som exponeras direkt till molnet.   Här kör bilen ena vägen på vår gata och sprutar, han sprutar igen på tillbakavägen och efter en stund låg hela området i ett moln av gift. Ja, antar att av två onda ting är det här det minst onda. Nu måste jag fixa lunch. Äldsta sonen klagade över att jag "bara skriver om hundar", så jag har försökt undvika det den här gången. 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

AMARAN


Ovido - Quiz & Flashcards